Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Factors influencing household action on climate change

Huishoudens hebben behoefte aan kennis over effectieve maatregelen tegen klimaatverandering

Klimaatverandering bedreigt de levenskwaliteit van huishoudens over de hele wereld en heeft onder meer gevolgen voor de menselijke gezondheid, voedselvoorziening, economische groei en watervoorraden. Hoewel sommige huishoudens al maatregelen nemen om met klimaatverandering om te gaan, is er meer actie nodig. Verschillende factoren kunnen van invloed zijn op de implementatie van maatregelen, waaronder de sociaal-demografische opbouw van huishoudens en de toegang tot economische en technologische hulpbronnen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat percepties, zoals klimaatrisicobeleving, een positieve invloed hebben op het nemen van adaptatie- en mitigatiemaatregelen door huishoudens.

Liliana González Hernández wilde het begrip vergroten van factoren, waaronder klimaatverandering-gerelateerde beleving en sociaal-demografische kenmerken, die de maatregelen van huishoudens met betrekking tot klimaatverandering beïnvloeden. Zij deed onderzoek in de staat Nuevo León, Mexico, die wordt bedreigd door de gevolgen van klimaatverandering. Hernández laat zien dat het al dan niet ondernemen van actie op het gebied van klimaatverandering complex en multidimensionaal is en wordt beïnvloed door zowel percepties als de sociaal-demografische kenmerken van huishoudens.

Zij beschrijft hoe huishoudens tegen klimaatverandering en de gevolgen ervan aankijken en hoe het overheidsbeleid hun standpunten niet erkent. Als zodanig kunnen de resultaten van haar onderzoek een startpunt vormen voor overheden die huishoudens willen betrekken bij klimaatverandering. Hernández ziet een kans voor klimaatbeleid en -programma’s om benaderingen op te nemen die huishoudens duidelijke kennis verschaffen over oplossingen en economische en technologische middelen voor meer en effectieve maatregelen tegen klimaatverandering.