Over ons Actueel Evenementen Promoties

The consequences of aneuploidy and chromosome instability

Survival, cell death and cancer
Promotie:Mw. K.M. (Klaske) Schukken
Wanneer:13 januari 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. ir. F. (Floris) Foijer, prof. dr. G. (Gerald) de Haan
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The consequences of aneuploidy and chromosome instability

De gevolgen van aneuploïdie en chromosoominstabiliteit: overleven, celdood en kanker

Als een cel deelt, moet zij alle chromosomen in tweeën delen. Als dit fout gaat, zijn cellen chromosomaal instabiel (CIN). CIN leidt tot aneuploidie: een staat waarin cellen extra of missende chromosomen hebben. CIN komt vaak voor in kankers; drie van de vier kankers zijn aneuploid, terwijl gezonde cellen bijna nooit aneuploid zijn.

In haar thesis identificeert Schukken verschillende zwaktepunten van cellen met aneuploïdie en CIN, waar men zich op zou kunnen richten om deze cellen te verwijderen. Ze concludeert dat CIN cellen gevoelig zijn voor een verhoging van de frequentie van mis-segregeren (incorrecte verdeling) van chromosomen. Verder ziet ze dat er drugs zijn die specifieke vormen van CIN doden door de frequentie van mis-segregatie te verhogen. Dit zou kunnen leiden tot een therapie voor specifieke vormen van CIN kanker.

Tevens ontwerpt Schukken een nieuw muismodel, waarmee onderzoekers in het veld beter de frequentie en consequenties van CIN en aneuploïdie kunnen bekijken in levende muizen. Tenslotte wordt zichtbaar dat CIN hele andere effecten op verschillende weefsels heeft. CIN is getolereerd in borstweefsel, maar snel dodelijk in de darm.

CV Klaske Schukken

Klaske Schukken (1991) studeerde Moleculair and Cell Biology aan de Cornell University in Amerika. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Foijer lab aan het European Research Institute for the Biology of Ageing van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "The consequences of aneuploidy and chromosome instability. Survival, cell death and cancer".