Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Immunomodulatory properties of protein hydrolysates

Immuunmodulerende eigenschappen van eiwithydrolysaat

Jonge kinderen kunnen door het consumeren van koemelkbevattende babyvoedingsproducten allergie ontwikkelen. Om dit te voorkomen wordt daarom intact koemelkeiwit in kleinere stukjes geknipt. Het product van deze behandeling, het hydrolysaat, roept daarom minder reacties op. In ons onderzoek hebben wij aangetoond dat deze verminderde allergie echter ook komt door vorming van nieuwe eiwitten die mogelijk actief de afweer van de baby meer tolerant maakt. We hebben gevonden dat soja, melk en tarwe hydrolysaten de functies van immuun cellen kunnen beïnvloeden, maar dat deze effecten hydrolysaat specifiek zijn. Bepaalde koemelk en soja hydrolysaten kunnen door te binden aan specifieke receptoren de status van antigen-presenterende cellen beïnvloeden, wat het vervolg van de allergische reactie kan beïnvloeden. Soja hydrolysaat kan er bovendien voor zorgen dat de laag epitheelcellen die de darmwand bekleden minder doorlaatbaar wordt, waardoor er minder allergenen in het lichaam terecht kunnen komen. We hebben daarna in allergische dieren bevestigd dat bepaalde regulerende witte bloedcellen toenamen na toedienen van een koemelk hydrolysaat, en dat allergische symptomen hierbij uitbleven. Doordat we er bovendien in geslaagd zijn de fractie van het hydrolysaat die verantwoordelijk zijn voor deze effecten te identificeren, dragen deze studies bij aan het begrip van de werking van hydrolysaten op het immuunsysteem en kunnen er meer specifiek werkende hydrolysaten ontwikkeld worden.