Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M. El Moumni
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Perspectives on outcome following hand and wrist injury in
non-osteoporotic patients

Effecten van hand- en polsletsel bij jonge patiënten zonder botontkalking

Als jonge patiënten die nog geen last hebben van botontkalking gewond raken aan hun hand of pols is een goed herstel erg belangrijk, aangezien deze patiënten nog een heel actief en werkend leven voor zich hebben. In dit proefschrift onderzoekt Lameijer hoe de patiënten beperkingen die ontstaan na een dergelijk letsel in het dagelijks leven ervaren. Zo hoopt ze duidelijker richting te geven aan behandel- en revalidatiestrategieën, waarbij de ervaring van de patiënt centraal staat.

Om de effecten van de letsels te meten maakte Lameijer gebruik van radiologische metingen en metingen van functie van hand en pols. Daarnaast gebruikte ze vragenlijsten die de patiënten zelf moesten invullen om te bepalen hoe de patiënt de functie zelf ervaart. Uit de radiologische metingen bleek dat een groot deel van de patiënten na een polsbreuk last te krijgen van artrose, dat toe lijkt te nemen over de tijd. Deze artrose zorgt voor verminderde bewegelijkheid, maar niet voor minder grijpkracht. Patiënten met artrose of verminderde bewegelijkheid, scoorden ook slechter op de vragenlijsten.

Daarnaast suggereert Lameijer dat behandel- en revalidatiestrategieën meer bepaald zouden moeten worden op basis van de vragenlijsten, omdat de ervaring voor elke patiënt anders is. Om deze vragenlijsten bruikbaar te maken, valideerde ze de lijsten voor de Nederlandse taal en werkte ze aan een slimme vragenlijst die aan de hand van een computer-algoritme al na 4 tot 7 vragen een betrouwbare indicatie geeft. Met deze methode hoopt ze dat het in de toekomst mogelijk is om deze patiëntengroep beter te volgen en te behandelen.

Curriculum Vitae

Charlotte Lameijer (1983) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels werkt ze als traumachirurg bij het Amsterdam UMC – locatie VUmc. De titel van haar proefschrift luidt: “Perspectives on outcome following hand and wrist injury in non-osteoporotic patients”.