Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The multifactorial nature of food allergy

Voedselallergie bepaald door genen en omgevingsfactoren

Er zijn meerdere genen die de kans op voedselallergie vergroten, maar de omgeving speelt een belangrijke rol in het daadwerkelijk ontwikkelen van allergie. Dat concludeert Dorien Westerlaken - van Ginkel in haar proefschrift, waarin zij zowel genetische factoren als omgevingsfactoren bij voedselallergie onderzocht.

Ongeveer 12% van de Nederlandse volwassenen en adolescenten denkt voedselallergie te hebben. Daarvan heeft maar een derde symptomen die, vanuit medisch oogpunt, wijzen op voedselallergie. Het proefschrift van Westerlaken focust specifiek op de mensen met de klinische symptomen voor voedselallergie.

Westerlaken toont in haar proefschrift aan dat er verschillende genen een rol spelen bij het ontwikkelen van voedselallergie. Een voorbeeld daarvan is het filaggrine gen, dat belangrijk is voor de beschermende functie van de huid. Kinderen met dit gen blijken vaker voedselallergie te hebben. Ook vond Westerlaken specifieke genen die voorkomen bij kinderen en volwassenen met pinda-allergie. Daarnaast keek Westerlaken naar de relatie tussen omgevingsfactoren en voedselallergie. Zij concludeert dat de kans op voedselallergie kleiner wordt als kinderen langer borstvoeding krijgen, opgroeien op een boerderij en er geen eczeem bij familieleden voorkomt.

Dorien Westerlaken - van Ginkel (1991) studeerde Geneeskunde aan de universiteit van Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Kinderlongziekten van het UMCG. Van Ginkel begint binnenkort aan de opleiding tot psychiater bij de Dimence Groep in Zwolle. De titel van haar proefschrift luidt The multifactorial nature of food allergy.