Over ons Actueel Evenementen Promoties

Serious games as a level playing field for early literacy

A behavioural and neurophysiological evaluation
Promotie:Dhr. T.K. (Toivo) Glatz
Wanneer:29 oktober 2018
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. B.A.M. (Ben) Maassen, prof. dr. ir. N.M. (Natasha) Maurits
Copromotor:dr. W. Tops
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Serious games as a level playing field for early literacy

Computergestuurd leesspel biedt aanknopingspunten voor verbetering lezen

Wereldwijd slaagt tien tot vijftien procent van de kinderen er niet in om het standaardniveau voor lezen te behalen. Vroege diagnostiek en behandeling van bestaande en potentiële leesproblemen is dan ook van universeel belang. Toivo Glatz beschrijft in zijn proefschrift de ontwikkeling en evaluatie  van een computergestuurd leesspel voor beginnende lezers van het Nederlands. Enerzijds focust Glatz op de vraag hoe de efficiëntie van de training correct gemeten kan worden, anderzijds onderzoekt hij de gelijktijdige invloed van verschillende interventie-aspecten zoals doelgroep, inhoud van de training en individuele blootstelling aan het spel.

286 Kinderen kregen of een programma voorgelegd dat bestond uit een exclusief regulier schoolcurriculum, of een programma met ook één van twee computergestuurde spellen voor het trainen van lezen of rekenen. Ondanks het feit dat er verschillende kortetermijnverbeteringen optraden in leesgerelateerde competenties, en hersenrespons kon worden waargenomen na zeven weken speeltijd, vertaalde dit zich niet in beter lezen achttien maanden na de training. Toch vormt Glatz’ proefschrift een uitbreiding op ons huidige begrip van computergestuurde leesinterventies door het gecombineerd gebruiken van psychometrische testen, de data die het spel opleverde, de neurofysiologische opnames met EEG en de toepassing van geavanceerde statistische methoden. De resultaten hebben verschillende gevolgen voor het ontwerp en gebruik van digitale leermaterialen in spelvorm, hetgeen op lange termijn mogelijk kinderen over de hele wereld kan helpen.