Over ons Actueel Evenementen Promoties

Tuning the electronic properties of metal surfaces and graphene by molecular patterning

Promotie:Dhr. J. Li
Wanneer:08 januari 2018
Aanvang:11:00
Promotors:M.A. (Meike) Stöhr, Prof, P. (Petra) Rudolf, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Tuning the electronic properties of metal surfaces and graphene by
molecular patterning

Moleculaire patronen op grafeen

Jun Li bestudeerde de moleculaire zelf-assemblage van 1,3,5 benzenetriolbenzoëzuur en para-hexafenyldicarbonitril moleculen op grafeen en metalen oppervlakken. Doel van zijn onderzoek is om hiermee de elektronische eigenschappen van grafeen te wijzigen. Grafeen is een zeer goede geleider en heeft de potentie om nieuwe typen van elektronica mogelijk te maken. Volgens theoretische modellen is het mogelijk de elektronische eigenschappen van grafeen aan te passen door  het uitoefenen van een externe periodieke potentiaal.

Om dit in de praktijk te onderzoeken bestudeerde Li de moleculaire zelf-assemblage op grafeen van 1,3,5 benzenetriolbenzoëzuur en para-hexafenyldicarbonitril moleculen. De verschillende adsorpties van de 1,3,5-benzenetriolbenzoëzuur moleculen op Cu(111) (koper) en grafeen/Cu(111) toonde dat grafeen effectief de geadsorbeerde moleculen ontkoppelt van het onderliggende metaaloppervlak. Door de co-adsorptie van para-hexafenyldicarbonitril moleculen en koperatomen werden 2D metaal-organische gestabiliseerde coördinatienetwerken door metaal-ligand-interacties gesynthetiseerd op grafeen /Ir(111).

De resultaten van Li tonen aan dat de moleculaire patroonvorming door zelf-assemblage de constructie mogelijk maakt van 2D-moleculaire rangschikkingen op grote schaal op grafeen, waarvan het potentieel voor het aanpassen van de elektronische eigenschappen van metalen oppervlakken en grafeen nu in een volgende stap kan worden onderzocht.

Het promotieonderzoek van Jun Li vond plaats bij de afdeling Oppervlakken en Dunne Lagen van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering door de European Research Council.