Over ons Actueel Evenementen Promoties

Molecular fluorescence endoscopy

clinical development and validation within the lower gastrointestinal tract
Promotie:Mw. J.J.J. (Jolien) Tjalma
Wanneer:22 maart 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. W.B. Nagengast, prof. dr. G.A.P. (Geke) Hospers, prof. dr. J.H. (Jan) Kleibeuker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Molecular fluorescence endoscopy

Moleculaire fluorescentie-endoscopie: klinische ontwikkeling en validatie in de dikke darm

Moleculaire fluorescente beeldvorming is een nieuwe, opkomende techniek die (voorstadia) van darmkanker beter zichtbaar kan maken. Het principe van moleculaire fluorescentie techniek berust op het fluorescent ‘labelen’ van specifieke eiwitten die tot overexpressie komen in kwaadaardige afwijkingen, waardoor tijdens endoscopie of operatie kwaadaardig weefsel letterlijk fluorescent oplicht. De hypothese is dan ook dat deze techniek de detectie van (voorstadia van) colorectale tumoren kan verbeteren en kan helpen de meest effectieve behandeling te selecteren voor patiënten.

In haarproefschrift beschrijft Tjalma een dierstudie waarin moleculaire fluorescentie endoscopie voor het eerst is onderzocht. Daarna beschrijft ze twee klinische proof-of-principle studies. De eerste studie laat zien dat kwaadaardige poliepen (adenomen, voorstadium van darmkanker) goed kunnen worden gedetecteerd met moleculaire fluorescentie endoscopie. In de tweede klinische studie is onderzocht of deze techniek de beeldvorming in patiënten met lokaal uitgebreide endeldarmkanker kan verbeteren. Deze studie laat zien dat moleculaire fluorescentie endoscopie de beeldvorming verbetert en daarmee kan helpen in de keuze voor de best passende behandeling na chemoradiotherapie. Daarnaast is onderzocht of moleculaire fluorescente beeldvorming kan bijdragen in het beoordelen van resectiemarges, bij de operatieve resectie van lokaal uitgebreide endeldarmkanker.

Deze eerste resultaten zijn veelbelovend voor de verdere ontwikkeling van moleculaire fluorescente beeldvorming, zowel voor endoscopische als perioperatieve toepassingen. Het kan zowel de detectie van (pre)maligne afwijkingen als de keuze voor optimale therapie verbeteren.

CV Jolien Tjalma Jolien Tjalma (1987) studeerde Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) om vervolgens via de zij-instroom Geneeskunde aan de RUG te studeren. Daarna was zij werkzaam als arts-onderzoeker bij de maag-, darm-, en levergeneeskunde in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats onder supervisie van prof. dr. W.B. Nagengast, prof. dr. G.A.P. Hospers en prof. dr. J.H. Kleibeuker. Zij is op dit moment in de laatste fase van haar opleiding tot huisarts. De titel van haar proefschrift luidt: Molecular Fluorescence Endoscopy - Clinical development and validation within the lower gastrointestinal tract.