Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

De invloed van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van leerlingen

Promotie:Mw. I.L. (Inge) van der Heul
Wanneer:01 oktober 2020
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf
Copromotor:dr. E.J. van Schooten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
De invloed van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van
leerlingen

Ouderbetrokkenheid en schoolprestaties

De relatie tussen ouders en het onderwijs van hun kinderen staat al enige tijd in de publieke belangstelling. Er zijn veel wetenschappelijke studies en initiatieven om de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs te verbeteren. Toch is er nog veel onduidelijkheid over de effectiviteit van ouderbetrokkenheid op de ontwikkeling van de taal- en rekenvaardigheid van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Uit het proefschrift van Inge van der Heul blijkt dat de werking van ouderbetrokkenheid ingewikkelder lijkt dan gangbare wetenschappelijke theorieën suggereren. Ook werkt ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs anders dan in het voortgezet onderwijs. Tot slot blijkt dat demografische kenmerken van ouders, zoals het opleidingsniveau en de taal die zij thuis met hun kinderen spreken, het effect van de betrokkenheid op de schoolprestaties kunnen beïnvloeden. Ouderbetrokkenheid werkt dus niet hetzelfde voor ouders en kinderen met verschillende achtergronden.