Foreign language classroom anxiety
Promotie: | Dhr. Y. (Yinxing) Jin |
Wanneer: | 04 februari 2016 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotor: | prof. dr. C.L.J. de Bot |
Copromotor: | prof. dr. M.C.J. (Merel) Keijzer |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Letteren |
Waarin schuilt de angst voor het leren van een vreemde taal?
Yinxing Jin richtte zich in zijn onderzoek voornamelijk op het verkennen van de relatie tussen angst voor het leren en gebruiken van een vreemde taal (ook wel vreemde-taal-angst genoemd) en taalvaardigheidsontwikkeling in een vreemde taal. Daarbij kwamen ook de oorzaken aan bod van vreemde-taal-angst en tenslotte de stabiliteit van vreemde-taal-angst na verloop van tijd en voor verschillende vreemde talen. Zijn onderzoek, onder 146 universitaire studenten met Chinees als hun moedertaal, toont aan dat taalvaardigheidsniveaus in een vreemde taal, persoonlijkheidskenmerken en klaslokaalomgeving allemaal oorzaken van vreemde-taal-angst zouden kunnen zijn.
Daarnaast vertoonden veranderingen in vreemde-taal-angst een negatieve correlatie met algehele taalvaardigheidsontwikkeling in een vreemde taal en taalvaardigheid met betrekking tot bijvoorbeeld spreken en schrijven. Vreemde-taal-angst voorspelde op negatieve wijze taalvaardigheid in een vreemde taal en bleek een betere voorspeller dan gevoelde ondersteuning van een docent onder studenten (beide klaslokaalomgeving-factoren). De bevindingen laten verder zien dat vreemde-taal-angst het leren van een vreemde taal hindert. Ook bleken de angstniveaus voor Engels als vreemde taal van deelnemers niet significant te veranderen gedurende een periode van twee maanden, terwijl de niveaus voor Japans een significante daling vertoonden. Dit suggereert dat vreemde-taal-angst stabiliseert wanneer mensen langer bezig zijn met het leren van een vreemde taal (de studenten in deze studie hadden vele jaren meer Engels onderwijs gehad maar waren nog maar net begonnen met het leren van Japans). Op beide meetpunten in de tijd konden geen significante verschillen gevonden worden tussen angst voor Engels en Japans, wat laat zien dat vreemde-taal-angst onafhankelijk kan zijn van de respectievelijke doeltalen.
Yinxing Jin verrichtte zijn onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.