Over ons Actueel Evenementen Promoties

Microbial community assembly in an evolving ecosystem

Ecological succession and functional properties of soil microbes
Promotie:Dhr. F. (Francisco) Dini Andreote
Wanneer:09 september 2016
Aanvang:14:30
Promotors:J. (Joana) Falcao Salles, Prof, prof. dr. ir. J.D. (Jan Dirk) van Elsas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Microbial community assembly in an evolving ecosystem

Microbiële gemeenschapsecologie en successie in de bodem

Francesco Dini Andreote heeft binnen de microbiologie concepten van gemeenschapsecologie ontwikkeld en toegepast in een poging de kennis te vergroten van mechanismen die de samenstelling van microbiële gemeenschappen en de dynamiek van successies reguleren.

Thema’s omtrent ‘gemeenschapssamenstelling’ en ‘ecologische successie in bodems’ zijn traditionele concepten binnen de ecologie, doch minder gewaardeerd in bodemmicrobiologie. Het promotieonderzoek van Dini Andreote was gericht op integratie van deze thema’s in de microbiële ecologie door gebruik te maken van een natuurlijk gevormde kwelder als studiesysteem (ofwel een bodemchronosequentie). Voor dit doel maakte hij gebruik van een tweeledig perspectief: (i) door een beter inzicht te verkrijgen in hoe verschillende mechanismen en ecologische processen samenspelen tijdens het samenstellen van microbiële gemeenschappen en hoe de spatiotemporele dynamiek door ecologische successie langs de chronosequentie bevorderd wordt; hier worden de fylogenetische en functionele aspecten van de gemeenschappen besproken — ‘het ecosysteem ecologie perspectief’, en (ii) middels het verkennen van dit natuurlijke ecosysteem om algemene ecologische principes en mechanismen in microbiële ecologie te vinden die potentieel toepasbaar zijn op andere systemen — ‘het microbiële ecologie perspectief’.

Het eerste perspectief zorgt voor een beter begrip van variatie in microbiële gemeenschappen en verbindt deze met potentiële veranderingen in het functioneren van een ecosysteem. Deze data zijn van cruciaal belang voor het ontwikkelen van modellen voor beter toezicht van kwelders, vooral met betrekking tot het toezicht op en het mitigeren van klimaatverandering en (andere) antropogene invloeden. Het tweede perspectief heeft als doel bij te dragen aan de voortdurende integratie van microbiële ecologie binnen het bredere veld van (theoretische) ecologie.

Francesco Dini Andreote voerde zijn onderzoek uit bij de afdeling Microbial Ecology, onderdeel van de onderzoeksgroep Genomics Research in Ecology and Evolution in Nature (GREEN) van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES) van de RUG, waar hij zijn loopbaan vervolgt als postdoc. Het werd gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds van de RUG en het Gratama Fonds.