Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Optical design and performance verification of Herschel-HIFI

Herschel-HIFI dankt succes aan zorgvuldige voorbereiding

Het proefschrift van Willem Jellema gaat over de verificatie, karakterisatie en kalibratie van de optische prestaties van Herschel-HIFI. Dit Heterodyne Instrument for Far-Infrared (HIFI) bevond zich aan boord van het Herschel Space Observatory, een ruimtetelescoop die in 2009 is gelanceerd en actief was tot 2013. HIFI heeft uitstekend gewerkt bij het waarnemen van een grote verscheidenheid aan astronomische objecten met hoge spectrale resolutie en heeft inmiddels een groot aantal belangrijke ontdekkingen opgeleverd.

De wetenschappelijke prestaties van HIFI hingen nauw samen met de realisatie van de best mogelijke optische prestaties. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek in Jellema’s proefschrift was de verificatie van het ontwerp en de optische prestaties van Herschel-HIFI door middel van de ontwikkeling en toepassing van nieuwe karakterisatie- en kalibratietechnieken, zowel voorafgaand aan de lancering op de grond als in de ruimte.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot uitstekende optische prestaties van het instrument, met name op de hoogste frequenties van het spectrale bereik van HIFI. De nauwkeurige experimentele gegevens die gemeten werden op de grond bleken bovendien essentieel bij de definitie en interpretatie van waarnemingen in de ruimte en waren van significant belang voor de kalibratie en het wetenschappelijke succes van HIFI.

Willem Jellema werkt als instrument scientist bij SRON. Zijn onderzoek werd uitgevoerd bij het Kapteyn Instituut van de RUG, SRON en Cambridge University, die alle drie bijdroegen aan de financiering.