Over ons Actueel Evenementen Promoties

Under pressure

Vulnerability and stress in recurrent depression and new technologies to prevent relapse.
Promotie:Mw. G.D. (Gemma) Kok
Wanneer:29 september 2014
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. C.L.H. Bockting, prof. dr. H.F.E. Smit
Copromotor:dr. H. (Huibert) Burger
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Under pressure

Therapie via internet en mobiele telefoon helpt tegen terugkeer depressieve klachten

Depressie komt veel voor en gaat gepaard met veel leed voor de mensen zelf en hun omgeving. Voor veel mensen is een depressie geen eenmalige maar een terugkerende aandoening. Gemma Kok onderzocht de potentiële risicofactoren van terugval en het voorkomen daarvan bij mensen met terugkerende depressie(s).

Om terugval te verminderen blijken psychologische therapieën tijdens (gedeeltelijk) herstel effectief, ook bij weinig voorgaande depressieve episoden. Preventie van terugval is dus van belang voor iedereen die een depressie heeft meegemaakt. Ter vergroting van de toegankelijkheid van zorg zou internet-therapie uitkomst kunnen bieden. Resultaten tonen dat - in aanvulling op reguliere zorg - een preventieve cognitieve behandeling via internet, met minimale therapeutenondersteuning en stemmingsmonitoring via de mobiele telefoon, een effectieve en acceptabele manier is ter voorkoming van een toename van depressieve klachten na herstel bij mensen met meerdere voorgaande depressies.

Uit Koks onderzoek naar de risicofactoren blijkt dat bij mensen die eerder een depressie meegemaakt hebben stress geassocieerd met een slechter beloop van de depressie. Bovendien vond Kok dat de aanwezigheid van een mogelijke persoonlijkheidsstoornis geassocieerd was met verhoogde cognitieve kwetsbaarheid, bijvoorbeeld meer rumineren (‘malen’). Het meegemaakt hebben van trauma’s in de kindertijd, maar ook het hebben van een chronisch somatische ziekte, bleek niet samen te hangen met een slechter beloop van depressie.

Waarschijnlijk heeft niet iedereen dezelfde soort en vorm van behandeling nodig. Gepersonaliseerde behandeling op basis van specifieke risicofactoren voor terugval binnen een persoon, zou kunnen helpen bij het selecteren van de best mogelijke preventie van terugval behandeling.

Gemma Kok (Gorredijk, 1982) deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Klinische Psychologie van de RUG. Het werd gefinancierd door ZonMW. Kok gaat door als postdoc-onderzoeker bij Klinische Psychologie. Bij de start van haar onderzoek, onderdeel van het programma www.doorbreek-depressie.nl verscheen het persbericht Blijf depressievrij via internet