Over ons Actueel Evenementen Oraties

Bezoekersinformatie oraties

Algemene informatie voor gasten

Oratie

Een inaugurele rede ofwel oratie is een openbare rede gehouden door een nieuw benoemde hoogleraar. De hoogleraar (orator) houdt een rede van maximaal 30 minuten die in principe ook voor niet-vakgenoten goed te begrijpen is. De orator wordt kort ingeleid door een inleider (laudator).

Taal

De gehanteerde taal tijdens de openbare rede is naar keuze Nederlands of Engels. Uit de titel valt af te leiden in welke taal de oratie wordt gehouden.

Receptie

Na de oratie volgt aansluitend een receptie in het Academiegebouw. Hiervoor zijn in principe alle aanwezigen uitgenodigd.

Locatie en tijd

Oraties vinden standaard plaats in de Aula van het Academiegebouw op de vrijdagmiddag om 16.15 uur. De aula is vanaf 15.45 uur geopend. Een dubbeloratie start een kwartier eerder om 16.00 uur. Alle gasten zijn na de oratie welkom bij de receptie, die om ongeveer 17.00 uur begint. Een bewaakte garderobe is aanwezig.

Aanmelding

U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar: oraties rug.nl.
Geeft u daarbij aan:

• Naam orator en datum oratie
  • Uw eigen naam, functie, adres en woonplaats en het aantal gewenste plaatsen in de zaal of de corona (corona alleen voor hoogleraren)

U ontvangt daarna geen bewijs van aanmelding. Uw uitnodigingskaart geldt als toegangsbewijs. Mocht u niet in bezit zijn van een kaart, dan kunt u die in dezelfde mail aanvragen.

Academiegebouw en Aula

De Aula bevindt zich op de eerste verdieping van het Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Familieleden

Familieleden van de orator kunnen zich melden bij de dienstdoende bode bij de grote ingang van de Aula. De bode zal familie begeleiden naar gereserveerde zitplaatsen. Voor hen worden de eerste rijen aan de raamzijde in de Aula vrijgehouden. Voor de partner van de orator is de stoel op de eerste rechte rij links aan het middenpad gereserveerd.

Gasten algemeen

Alle gasten, zijnde niet familie van de orator, kunnen een vrije (= niet op naam gereserveerde) zitplaats uitkiezen. Aangezien de stoelen in de Aula niet op naam zijn gereserveerd, is het raadzaam om tijdig aanwezig te zijn.

Nadat de grote deur van de aula gesloten is om 16.15 uur mogen laatkomers de aula niet meer door deze deur betreden. De bode kan laatkomers nog door de achterdeur binnenlaten.

Capaciteit Aula

De Aula heeft een capaciteit van 300 zitplaatsen. Indien er meer dan 300 gasten worden verwacht, wordt in de naastgelegen Senaatskamer een live-videoverbinding met de Aula tot stand gebracht. Wanneer de Aula helemaal vol is, worden de overige gasten naar de Senaatskamer geleid, waar zij de ceremonie live kunnen volgen.

Aanwezigheid kinderen

Kinderen zijn welkom in de Aula, maar mogen de ceremonie uiteraard niet verstoren. Jonge kinderen moeten daarom worden begeleid door een volwassene die hen, indien nodig, naar buiten kan begeleiden.

Fotografie

Aanwezige fotografen mogen tijdens de ceremonie in de Aula fotograferen. Zij mogen zich niet in het zitgebied van de hoogleraren begeven en dienen zich discreet te gedragen.

Leentoga’s

Bij de bode- en conciërgedienst van het Academiegebouw zijn voor gebruik tijdens academische zittingen leentoga’s, inclusief bef en baret, te leen voor hoogleraren van andere universiteiten. Leentoga’s kunnen niet van tevoren worden gereserveerd.

Toegankelijkheid Academiegebouw voor gasten die slecht ter been zijn

In het Academiegebouw is een lift aanwezig: gasten die slecht ter been zijn kunnen het Academiegebouw via de zij-ingang betreden en zich met de lift naar de eerste verdieping begeven. Rollators en kinderwagens kunnen op de gang voor de ingang van de Aula worden geparkeerd voor de duur van de ceremonie.

Rolstoelgebruikers die met de auto komen kunnen het kleine parkeerterrein direct naast het Academiegebouw oprijden. Men dient zich bij de elektronisch beweegbare palen (links van het Academiegebouw) te melden via de intercom.

Routebeschrijving en parkeren

Contact

• Voor specifieke vragen met betrekking tot oraties: Secretariaat Rector Magnificus, e-mail oraties rug.nl
Laatst gewijzigd:08 december 2022 13:13