Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. P.P. (Paolo) Pescarmona: Unravelling the sustainability puzzle through catalysis

Wanneer:vr 20-10-2023 14:15 - 15:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Chemische producten spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Van onze kleding tot de landbouw, van transport tot communicatie, we zijn meer afhankelijk van producten van de chemische industrie dan we ons vaak bewust zijn. Aan de andere kant draagt de chemische industrie ook het meeste bij aan de milieuproblemen, een groeiende zorg zijn voor onze planeet. Dit leidt tot wat we een duurzaamheidspuzzel kunnen noemen.

In de inaugurele rede worden de uitdagingen besproken die moeten worden aangepakt om de overgang naar een duurzamere chemische industrie te bewerkstelligen. Het gebruik van de beschikbare hernieuwbare bronnen, zoals water, kooldioxide, biomassa en huishoudelijk afval is het uitgangspunt om een dergelijke overgang te realiseren. De belangrijkste uitdaging is om efficiënte manieren te ontwikkelen om deze hernieuwbare bronnen om te zetten in bruikbare chemische producten en brandstoffen (zoals groene waterstof), indien nodig gebruikmakend van hernieuwbare energiebronnen (wind, zon) om de reacties aan te drijven. In deze context is katalyse van cruciaal belang om de gewenste omzettingen met een hoge efficiëntie te bevorderen, en het op maat gemaakte ontwerp van katalysatoren is dus een sleutelelement om de duurzaamheidspuzzel op te lossen.

Oratie: prof. dr. P.P. (Paolo) Pescarmona

• Titel: Unravelling the sustainability puzzle through catalysis