Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. J.M.C. van Dijk: De retrovisionair

Wanneer:di 15-05-2018 16:15 - 17:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

De leerstoel ‘Neurochirurgie van het Verouderende Brein’, oftewel ‘Neurosurgery of the Ageing Brain’, is in lijn met ‘Healthy Ageing’, het onderzoeksprogramma van de Rijksuniversiteit Groningen en het motto van het UMCG. Daarnaast is Ageing Brain ook op Europees vlak een begrip. Het European Ageing Brain Network heeft het focus op neurodegeneratie, d.w.z. conditionele achteruitgang van de hersenen door ziekte en veroudering. Het is alom bekend dat het voor het (ook op lange termijn) adequaat functioneren van de hersenen essentieel is om een gezonde levensstijl aan te houden qua voeding, beweging en intellectuele uitdaging. Toch is ingrijpen tijdens het proces van de veroudering soms noodzakelijk, waarbij neurochirurgie een rol kan spelen.

De neurochirurgische aandachtsgebieden van de leerstoel ‘Ageing Brain’ betreffen de preventieve en curatieve behandeling van vaatafwijkingen en degeneratie van de hersenen. Beide topics zijn nauw met elkaar verweven en vertegenwoordigen oud en nieuw. Operatieve behandeling van vaatafwijkingen gebeurt al tientallen jaren, maar maakt een nieuwe vlucht door. Daarnaast is neuromodulatie, waarbij degeneratieve processen worden afgeremd of bijgestuurd, bezig aan een tweede jeugd. Implantatie van electroden in de diepe hersenen voor de behandeling van de Ziekte van Parkinson is alom bekend, maar het scala van nieuwe mogelijkheden is schijnbaar eindeloos.

Naast de bewegingsstoornissen kan gedacht worden aan behandelmogelijkheden bij maatschappelijk relevante onderwerpen als bijvoorbeeld epilepsie, dementie, hoge bloeddruk, extreem overgewicht, invaliderend oorsuizen en psychiatrische ziekten. Een retrovisie is een toekomstvisie die gevormd wordt door terug te kijken en continu te reflecteren. Het verouderende brein staat model voor deze retrovisie, waarin onze (wetenschappelijke) herinneringen de basis vormen voor een gezonde toekomst.

• Oratie: dhr. prof.dr. J.M.C. van Dijk
  • Titel: De retrovisionair