Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. P.J. Hoekstra: Een kind dat volwassen wordt

Wanneer:di 12-01-2016 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

De kinder- en jeugdpsychiatrie is een multidisciplinair vak dat maatschappelijk steeds meer in de belangstelling is komen te staan. De komende jaren is het onderzoek van Hoekstra gericht op het nog beter maken van diagnostiek en behandelingen, maar ook op het beter toepassen van beschikbare nieuwe kennis binnen de praktijk. Het doel is om een optimale ontwikkeling voor kwetsbare kinderen en jongeren zo goed mogelijk te stimuleren.

Prof.dr. Pieter Hoekstra onderzoekt bijvoorbeeld hoe het zit met het voorschrijven van medicatie aan kinderen met ADHD of gedragsproblemen en kijkt naar de effectiviteit van medicatie op de lange termijn. Daarover bestaat nog veel onduidelijkheid. Ook het verbeteren van gedragstherapeutische behandelingen heeft zijn aandacht, zowel bij kinderen met ADHD of druk gedrag als bij mensen met een verstandelijke beperking.

De onderzoeksgroep van Hoekstra begint daarnaast ook onderzoek om beter zicht te krijgen op de maatschappelijke baten van behandelingen binnen het vak, met een belangrijke focus op de overgang naar de volwassen leeftijd. Een andere lijn van onderzoek is gericht op de oorzaken van veel voorkomende ontwikkelingsproblemen bij kinderen, met als speerpunt het syndroom van Gilles de la Tourette en ADHD. Hoekstra en zijn collega’s zoeken bijvoorbeeld naar zeldzame genetische varianten binnen families met meerdere personen met het syndroom van Gilles de la Tourette.

Een ander belangrijk doel is het vinden van nieuwe genmutaties bij kinderen met tics waarbij er in de verdere familie geen tics voorkomen. Tevens worden interacties tussen genen en omgevingsfactoren (geboortevariabelen) onderzocht. Ook onderzoekt de groep van Hoekstra de rol van het immuunsysteem bij het syndroom van Gilles de la Tourette.

• Oratie: dhr. prof.dr. P.J. Hoekstra
  • Titel: Een kind dat volwassen wordt