Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Medische Wetenschappen Opleidingen Geneeskunde Bachelor
University Medical Center Groningen

Competentieontwikkeling

In de onderwijseenheden Competentieontwikkeling staat de ontwikkeling van de competenties van een arts centraal. De toekomstige arts krijgt te maken met een complexere, veranderende zorg met een snelle toename van kennis, technologie en globalisering. Om een goede arts te worden is de ontwikkeling van een goede medische basiskennis noodzakelijk, maar vooral ook een ontwikkeling van competenties.

Leerlijnen

Binnen competentieontwikkeling werken we met leerlijnen, die lopen van jaar 1 tot en met jaar 3. Er zijn vier leerlijnen die samen de basis vormen voor het competentieonderwijs:

  • Leerlijn Medische Consultvoering
  • Leerlijn Professionele Ontwikkeling
  • Leerlijn Wetenschappelijke Vorming
  • Leerlijn Healthy Ageing

Vaardigheden om een goed consult te voeren zijn onmisbaar om erachter te komen wat de hulpen/of zorgvraag van de patiënt is en om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Het kunnen communiceren met andere professionals, in en buiten de zorg, is van essentieel belang. Binnen de leerlijn Medische Consultvoering ontwikkel je de gespreksvaardigheden die je nodig hebt als toekomstig arts.

Als toekomstig arts krijg je te maken met complexe keuzes, samenwerking in teams en hoge verwachtingen vanuit de maatschappij. Je bereidt je hierop voor in de leerlijn Professionele Ontwikkeling bereid je hierop voor. Je maakt kennis met de praktijk van de arts via stages en interviews, je oefent met het geven en ontvangen van feedback zodat je jezelf beter leert kennen en denkt na over professionele en maatschappelijke dilemma’s in het artsenberoep. Reflectie staat centraal: je leert bewust stil te staan bij je handelen om je professioneel verder te ontwikkelen.

Als arts moet je wetenschappelijk en kritisch kunnen denken, onderbouwde keuzes maken en gesprekspartner zijn voor patiënt, collega én maatschappij. In de leerlijn Wetenschappelijke Vorming ontwikkel je een academische houding, leer je hoe wetenschap bijdraagt aan goede zorg en ontwikkel je de vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te doen.

De zorg richt zich steeds meer op gezondheid in plaats van ziekte. In de leerlijn Healthy Ageing leer je hoe je als arts kunt bijdragen aan het bevorderen van gezondheid en welzijn, zowel individueel als op populatieniveau. Je ontwikkelt competenties op het gebied van preventie en interprofessionele samenwerking.

Laatst gewijzigd:29 september 2025 14:25