Skip to ContentSkip to Navigation
About us Practical matters How to find us dr. T.D. (Tim) Huijgen

Research interests

I am an Assistant Professor of Social Studies Education (UD1) at the University of Groningen with a passion for combining educational experience and theory. 

I am a Chair of the Gamma Cluster (History, Geography, Economics, Latin/Greek, Philosophy, Civics, and Religious Studies) and a Staff Member of the Interuniversity Center for Educational Research (ICO). Moreover, I am a Board Member of the Groningen War and Resistance Center (OVCG) and the Royal Netherlands Historical Society. I am also a Jury Member of the Dutch History Teacher of the Year election, Comenius Network Member, and Editorial Board Member of the peer-reviewed scientific journals HERJ and Dimensies.

Specialties: Citizenship education, use of AR/VR in education, (student) teachers' professional development, teaching and learning of social studies, educational assessment. 

Publications

Vakdidactiek: Nieuwe kennis toepassen in je lessen

Thinking about the ethical dimension.: The life and choices of Rosie Glaser

Exploring the role of archaeology in Dutch secondary school history textbooks

Hij kon al die dingen in eerste instantie niet weten: Een onderzoek naar het bevorderen van Historical Perspective Taking

Students’ historical contextualization and the cold war

Bruggen Bouwen. Verslag van een webinar over aansluiting tussen po en vo

Grenzeloos geschiedenisonderwijs: Nederlands-Vlaamse samenwerking rond het koloniale verleden

Grenzeloos geschiedenisonderwijs. Verslag van een Nederlands-Vlaamse samenwerking rond het koloniale verleden

Hoe kun je kunst gebruiken in de geschiedenisles?

The use of VR in history education

Read more

Press/media

Teaching History in times of Corona

Interview in Kleio met Tim Huijgen

'Geschiedenisonderwijs drijft op veredelde trucjes'

OOG Radio interview met Tim Huijgen over contextualiseren

#2 in top most downloaded articles 2017 Theory & Research in Social Education

Heldin met een kras. De duistere kant van Aletta Jacobs

Geschiedenis is belangrijk

Leerlingen spelen stiekem ‘Call of Duty’ op hun laptops, terwijl docenten denken: lekker rustig

RUG-onderzoeker wil vak geschiedenis op de schop; meer aandacht voor de regio

Read more