Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. R. (Rink) Hoekstra

dr. R. (Rink) Hoekstra

Universitair Hoofddocent

AFGERONDE OPLEIDINGEN

1996-2003                  Master en Bachelor Kunstmatige Intelligentie, afstudeerrichting cognitieve ergonomie, Rijksuniversiteit Groningen.

1995-2003                  Master en Bachelor Psychologie, afstudeerrichting functieleer, Rijksuniversiteit Groningen.

1989-1995                  VWO, Stedelijk Gymnasium Leeuwarden.

WERKERVARING

2024 - heden:             Universitair hoofddocent (UHD2) bij GION onderwijs/omderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen.

2022- heden:              Directeur van de Stichting voor Pedagogisch Onderwijs (SPO).

2016 – 2024:               Universitair docent (UD1) bij GION onderwijs/omderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen.

 2013 – 2016:              Universitair docent (UD2) bij GION onderwijs/omderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen.

2008 - 2013:               Docent/Onderzoeker bij het GION. Vanaf september 2010 is de docentfunctie omgezet in een docent 2-functie. Coördinator voor de vakken Statistiek 1, 2 en 3, en als leerlijncoördinator (mede-)verantwoordelijk voor de opbouw van het statistiek- en methodologieonderwijs in de bacheloropleiding. Van 2009 tot 2013 lid van de faculteitsraad.

2007 –2008:                Docent Rijksuniversiteit Groningen. Onder andere coördinator voor de cursussen Statistiek 1A en 1B, en medeverantwoordelijk voor de cursus Statistiek 3. Daarnaast begeleider van verschillende statistisch gerelateerde Bachelortheses.

2005 – heden:             Docent statistiek bij Stichting Pedagogisch Onderwijs Groningen (freelance). Verantwoordelijk voor ontwikkeling en geven van vervolgcursus statistiek, en introductiecursus Psychologie.

2003 –2007:                Promovendus, Rijksuniversiteit Groningen. In 2009 is het proefschrift “The use and usability of inferential techniques” succesvol verdedigd

2000 – 2002:               Student-assistentschappen, Rijksuniversiteit Groningen. Acht verschillende studentassistentschappen, waarbij ik werkcolleges heb gegeven en practica begeleid. Deze waren onder andere op het gebied van statistiek, algemene psychologie, fysiologie, en interviewvaardigheden.

PUBLICATIES

Wintle, B. C., Smith, E., Bush, M., Mody, F., Wilkinson, D. P., Hanea, A., Marcoci, A., Fraser, H., Hemming, V., Singleton Thorn, F., McBride, M., Gould, E., Head, A., Hamilton, D. G., Kambouris, S., Rumpff, L., Hoekstra, R., Burgman, M. A., & Fidler, F. (in press). Predicting and reasoning about replicability using structured groups. Royal Society Open Science.

Bago, B., Aczel, B., Hoekstra, R., …. Chartier, C. (2022). Moral thinking across the world: Exploring the influence of personal force and intention in moral dilemma judgments. Nature Human Behaviour, 10.1038/s41562‐022‐01319‐5.

Meijer, H., Hoekstra, R., Brouwer, J., & Strijbos, J. W (2022). Exploring construct and consequential validity of collaborative learning assessment in higher education. Small Group Research, https://doi.org/10.1177/10464964221095545.

Kovacs, M., van Ravenzwaaij, D, Hoekstra, R., & Aczel, B. (2022). SampleSizePlanner: A Tool to Estimate and Justify Sample Size for Two-Group Studies. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 5(1), 25152459211054059.

Hoekstra, R., & Vazire, S. (2021). Intellectual humility is central to science: Nature Human Behaviour. 1-6. Doi: 10.31234/osf.io/edh2s

Wagenmakers, E-J., Sarafoglou, A., Aarts, S., Albers, C. J., Algermissen, J., Bahnik, S., Van Dongen, N., Hoekstra, R., Moreau, D., Van Ravenzwaaij, D., Sluga, A., Stanke, F., tendeiro, J., Aczel, B. (2021). Seven Steps Toward More Transparency in Statistical Practice. Nature Human Behaviour. 5, 1473–1480.

Kovacs, M., Hoekstra, R., & Aczel, B. (2021). The Role of Human Fallibility in Psychological Research: A Survey of Mistakes in Data Management. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 4(4), 25152459211045930.

Aczel, B., Szaszi, B., Nilsonne, G., van den Akker, O. R., Albers, C. J., van Assen, M. A. L. M., Bastiaansen, J. A., Benjamin, D., Boehm, U., Botvinik-Nezer, R., Bringmann, L. F., Busch, N. A., Caruyer, E., Cataldo, A. M., Cowan, N., Delios, A., van Dongen, N. N. N., Donkin, C., van Doorn, J. B., Dreber, A., Dutilh, G., Egan, G. F., Gernsbacher, M. A., Hoekstra, R., Hoffmann, S., Holzmeister, F., Huber, J., Johannesson, M., Jonas, K. J., Kindel, A. T., Kirchler, M., Kunkels, Y. K., Lindsay, D. S., Mangin, J.-F., Matzke, D., Munafo, M. R., Newell, B. R., Nosek, B. A., Poldrack, R. A., van Ravenzwaaij, D., Rieskamp, J., Salganik, M. J., Sarafoglou, A., Schonberg, T., Schweinsberg, M., Shanks, D., Silberzahn, R., Simons, D. J., Spellman, B. A., St-Jean, S., Starns, J. J., Uhlmann, E. L., Wicherts, J., & Wagenmakers, E.-J. (2021). Science Forum: Consensus-based guidance for conducting and reporting multi-analyst studies. eLife.10. doi: 10.7554/eLife.72185

Haucke, M., Hoekstra, R., & van Ravenzwaaij, D. (2021). When numbers fail: Do researchers agree on operationalisation of published research? Royal Society Open Science, 8, https://doi.org/10.1098/rsos.191354.

Muradchanian, J., Hoekstra, R., Kiers, H. A. L., & van Ravenzwaaij, D. (2021). How Best to Quantify Replication Success? A Simulation Study on the Comparison of Replication Success Metrics. Royal Society Open Science, 8.  https://doi.org/10.1098/rsos.201697

Haucke, M., Miosga, J., Hoekstra, R., & van Ravenzwaaij, D. (2021). Bayesian frequentists: Examining the paradox between what researchers can conclude versus what they want to conclude from statistical results. Collabra: Psychology, 7(1).

Pittelkow, M. M., Hoekstra, R., Karsten, J., & van Ravenzwaaij, D. (2021). Replication crisis in clinical Psychology: A Bayesian and qualitative re-evaluation. Clinical Psychology: Science and Practice, 28(2), 210.

Aczel, B., Hoekstra, R., Gelman, A., Wagenmakers, E.-J., Klugkist, I. G., Rouder, J., Vandekerckhove, J., Lee, M., Morey, R., Vanpaemel, W., Dienes, Z., & van Ravenzwaaij, D. (2020). Discussion Points for Bayesian Inference. Nature Human Behaviour, 4, 561-563.

Hamilton, D. G., Fraser, H., Hoekstra, R., & Fidler, F. (2020). Meta-Research: Journal policies and editors’ opinions on peer review. Elife, 9, e62529. Doi: https://doi.org/10.7554/eLife.62529.sa2

Field, S. M., Wagenmakers, E. J., Kiers, H. A., Hoekstra, R., Ernst, A. F., & van Ravenzwaaij, D. (2020). The effect of preregistration on trust in empirical research findings: Results of a registered report. Royal Society Open Science, 7(4), https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1098/rsos.181351

Meijer, H., Hoekstra, R., Brouwer, J., & Strijbos, J. W (2020). Unfolding collaborative learning assessment literacy: a reflection on current assessment methods in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education. 45(8), 1222–1240. doi:10.1080/02602938.2020.1729696

Te Meerman, S., Batstra, L., Freedman, J. E., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2020). ADHD and brain anatomy: What do academic textbooks used in the Netherlands tell students?. Children & society, 34(2), 136-150.

Hoekstra, R., Vugteveen, J., Warrens, M. J., & Kruyen, P. M. (2019). An empirical analysis of alleged misunderstandings of coefficient alpha. International Journal of Social Research Methodology, 22(4), 351-364.

van Dongen, N. N., van Doorn, J. B., Gronau, Q. F., van Ravenzwaaij, D., Hoekstra, R., Haucke, M. N., ... & Gelman, A. (2019). Multiple perspectives on inference for two simple statistical scenarios. The American Statistician, 73(sup1), 328-339.

Field, S. M., Hoekstra, R., Bringmann, L., & van Ravenzwaaij, D. (2019). When and Why to Replicate: As Easy as 1, 2, 3?. Collabra: Psychology, 5(1).

Klitzing, N., Hoekstra, R., & Strijbos, J. W. (2019). Literature practices: Processes leading up to a citation. Journal of Documentation. 75(1), 62-77. https://doi.org/10.1108/JD-03-2018-0047.

Ernst, A. F., Hoekstra, R, Wagenmakers, E.J., Gelman, A., & van Ravenzwaaij, D. (2017). Do researchers anchor beliefs on the outcome of an initial study? A proposal for testing the time-reversal heuristic.  Experimental Psychology.

Vugteveen, J., Boevé, A., & Hoekstra, R. (2017). Studying the effectiveness of a flipped classroom: the struggles of a field study. In SAGE Research Methods Cases.

Boevé, A. J., Meijer, R. R., Bosker, R. J., Vugteveen, J., Hoekstra, R., & Albers, C. J. (2016). Implementing the flipped Classroom: An exploration of study behaviour and student performance. Higher Education. DOI: 10.1007/s10734-016-0104-y.

Te Meerman, S., Batstra, L., Hoekstra, R. & Grietens, H. (2017) Study books on ADHD genetics: balanced or biased? International journal of qualitative studies into health and well-being.

Blik, H., Harskamp, E. G., van Leeuwen, S. & Hoekstra, R (2017). Video instruction with explanation to another person for intellectually disabled students. Journal of Computer Assisted Learning.

Morey, R. D., Hoekstra, R., Rouder, J. N., & Wagenmakers, E. J. (2016). Continued misinterpretation of confidence intervals: response to Miller and Ulrich. Psychonomic bulletin & review, 23(1), 131-140.

Morey, R. D., Hoekstra, R., Rouder, J. N., Lee, M. D., & Wagenmakers, E. J. (2016). The Fallacy of Placing Confidence in Confidence Intervals. Psychonomic Bulletin & Review, doi: 10.3758/s13423-015-0947-8

Blik, H., Naayer, H.M., Van Leeuwen. S., & Hoekstra, R. (2015). Docenttraining Interactieve Instructie. Verandering van het lesgeven en de zelfstandige taakuitvoering van moeilijk lerenden. Pedagogische Studiën, 92, 290-307

Hoekstra, R. (2015). Risk as an Explanatory Factor for Researchers’ Inferential Interpretations. The Mathematics Enthusiast, 12(1), 103-112.

Hoekstra, R., Morey, R. D., Rouder, J. & Wagenmakers, E. J. (2014). Robust Misinterpretation of Confidence Intervals. Psychonomic Bulletin & Review, 21, 1157-1164.

Hoekstra, R., Johnson, A., & Kiers, H. A. L. (2012). Confidence Intervals Make a Difference: Effects of Presentation Mode on Inferential Reasoning. Educational & Psychological Measurement, 72, 1039-1052.

Hoekstra, R., Kiers, H. A. L.  & Johnson, A. (2012). Are assumptions of well-known statistical techniques checked, and why (not)? Frontiers in Psychology, 3, doi:10.3389/fpsyg.2012.00137.

Olani, A., Harskamp, E. G., Hoekstra, R., & Van der Werf, M. P. C. (2011). The roles of self-efficacy and perceived teacher support in the acquisition of statistical reasoning abilities: a path analysis. Educational Research and Evaluation, 16, 517-528

Olani, A., Hoekstra, R., Harskamp, E., & Van der Werf, G. (2011). Statistical reasoning ability, self-efficacy, and value beliefs in a reform based university statistics course. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9, 49 -72.

Hoekstra, R., Finch, S., Kiers, H.A.L., & Johnson, A. (2006). Probability as certainty: Dichotomous thinking and the misuse of p-values, Psychonomic Bulletin & Review, 13, 1033–1037.

GEHONOREERDE BEURZEN

Hoekstra, R., Pijnenborg, M, Lilienfeld, S. & Schwarzbach, N. (2020). Towards a Unified Field of Clinical Psychology – Academia’s Contribution to the Scientist-Practitioner Gap. PhD Fund BSS (€132.000,-).

Back to Bayesics: Using Bayes Factors as a Tool for Establishing Studies in Need of Replication. D.van Ravenzwaaij & R. Hoekstra (2017). Interdisciplinary PhD-call. (€180.000,-).

Zelfstandigheid en metacognitie bij goede rekenaars (2012). A. Jacobse  & R. Hoekstra (€40.000,-).

 

RECENTE  PRESENTATIES OP UITNODIGING

Missverständnisse rund um Signifikanztests und die Signifikanz wissenschaftlicher Bescheidenheit (2020).  LMU München, Munich, Germany.

Making open science an integral part of your study: why and how? Workshop for the EARLI (2020) conference in Porto, Portugal.

Visit University of Melbourne for the launch of the SCORE/DARPA project (2019).

Signifikanztests und Konfidenzintervalle: Populär aber problematisch (2018). Universität Regensburg, Germany.

Gebrauch und Misbrauch von Statistik. Workshop: Über die Produktion von Konfliktwissen in der Ethnologie. Humboldt-Universität, Berlin (2017).

Use and misuse of statistics. Workshop at the EARLI Pre-conference, Maastricht (2016).

Confidence intervals: solution or yet another problem? Tilburg University (2016).

Good research practices, The (alleged?) role of statistics. PhD-day Faculty of Behavioural and Social Sciences, Groningen (2015).

Effect size: who cares? Poster presentation at the seminar “Improving Scientific Practice: Dealing with the Human Factors”, Amsterdam (2014).

Laatst gewijzigd:05 maart 2024 15:18