Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. M.J. (Maryse) Brand

dr. M.J. (Maryse) Brand

Universitair hoofddocent
Profielfoto van dr. M.J. (Maryse) Brand
Telefoon:
E-mail:
m.j.brand rug.nl

Franchising (met Evelien Croonen)

Franchising is een heel krachtige strategie om nieuwe bedrijfsconcepten snel op grote schaal uit te rollen. Voor franchisenemers is het een uitgelezen manier om kant-en-klare en uitgeteste concepten te gebruiken. Maar welke afspraken maken franchisegevers en franchisenemers? Hoe waarborg je innovatie in een franchiseorganisatie? Welke ruimte hebben franchisenemers om te innoveren?

Om samen succesvol te zijn is het belangrijk elkaars belangen in de gaten te houden zodat er sprake is van wederzijdse tevredenheid en vertrouwen. In diverse projecten doen wij onderzoek waarbij deze aspecten aan de orde komen.

Wij werken samen met alle relevante partijen, zoals individuele franchisegevers en franchisenemers en adviesbureaus op het gebied van franchise. Verder zijn wij kennispartner van de Nederlandse Franchisevereniging (NFV) en van Franchiseformules.nl.

Wij zijn actief betrokken bij de discussie over de Franchisewet die op 1 Januari 2021 in werking zal treden. In het kader hiervan voeren wij o.a. onderzoek uit voor betrokken partijen.

Duurzaam, Rendement-gestuurd Ondernemen in het MKB (gerelateerd aan FEB's strategische Thema's Future Prosperity & Sustainability and Leadership & Governance).

Tegenwoordig worden bedrijven uitgedaagd door een constant veranderende omgeving, gedreven door (technologische) innovaties en grote maatschappelijke uitdagingen. Bovendien heeft Covid-19 een grote impact op veel bedrijven, groot of klein. Veel MKB-bedrijven vechten om te overleven en de overheid probeert hen te helpen met allerlei financiële steunmaatregelen. Ergens in de nabije toekomst zullen deze bedrijven echter moeten concurreren in een nieuwe omgeving. Dat kan lastig zijn, maar het kan ook kansen bieden. Bedrijven hebben al een deel van hun routines veranderd: mensen werken thuis, distributiekanalen zijn veranderd, werk is anders georganiseerd, producten worden aangepast aan nieuwe klantbehoeften, et cetera. Hoe kunnen deze bedrijven zich voorbereiden om proactief deze onzekere toekomst aan te gaan en hun kansen te vergroten om deze nieuwe competitieve omgeving te betreden als een professionele, duurzame en winstgevende kleine onderneming? In dit project richten we ons op zaken als managementkwaliteit en productiviteit en ontwikkelen we een instrument (de zogenaamde PSP-scan) en passen we dit toe in een beperkte groep MKB-bedrijven uit verschillende sectoren. De bedrijven krijgen de resultaten van de scan en ontvangen ook advies hoe ze beter voorbereid kunnen zijn op de toekomst. De resultaten van deze groep MKB-bedrijven kunnen worden gezien als een pilotstudie voor een groter project gericht op het ondersteunen van MKB-ers om een transitie te maken zodat ze professionele, duurzame en winstgevende bedrijven kunnen worden en blijven.

In dit project werk ik samen met studenten van de masteropleiding MScBA SB&E en met verschillende organisaties waaronder de Management Kompas Groep b.v., Bentacera, MKB / VNO-NCW, KvK.

Eerdere projecten specifiek gericht op professionalisering en management kwaliteit in het MKB zijn uitgevoerd met afstudeerders van de MScBA SB&E o.a. in samenwerking met Gwynt, adviesbureau voor (familie)bedrijven.

Laatst gewijzigd:25 juni 2022 14:16