Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. J. (Johanna) Schönrock-Adema
University Medical Center Groningen

dr. J. (Johanna) Schönrock-Adema

onderzoeker, principal investigator
Geen foto beschikbaar
E-mail:
j.schonrock-adema umcg.nl

                                   Curriculum Vitae

Naam:

Voornaam:

Emailadres:

ORCID:

Schönrock-Adema

Johanna

j.schonrock-adema@umcg.nl

0000-0002-9844-339X

 

 

Opleiding

1996-2001

Promotietraject (dissertatie: De ontwikkeling en evaluatie van een zelfinstructieprogramma voor een training in basisgespreksvaardigheden) ter verkrijging van het doctoraat in de Psychologische, Pedagogische en Sociologische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Gepromoveerd op 27 juni 2002.

1990-1996

Psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Afstudeerrichtingen Persoonlijkheidspsychologie en Arbeids-, Organisatie- & Personeelspsychologie; leeronderzoek naar de beoordeling van professionele gespreksvaardigheden; stage bij Compaz-adviseurs voor opleiding en beroep

1988-1989

Vooropleiding Conservatorium, gevolgd door toelating tot het Conservatorium

1984-1990

VWO aan scholengemeenschap Oostergo te Dokkum

 

 

Functie

2005-heden

Onderzoeker van medisch onderwijs (RuG/UMCG)

 

 

Overige werkervaring

2001-2005

Onderwijsconsulent opleiding Geneeskunde (RuG)

1996

Onderzoeksmedewerker in tijdelijke dienst (Psychologie, RuG)

1996

Begeleider HEAO-Basistraining Communicatieve Management Vaardigheden (Hogeschool van Groningen)

1995-1996

Selecteren en trainen nieuwe student-assistenten 'Gespreksvoering' (Psychologie, RuG)

1993-1996

Diverse student-assistentschappen: 'groepsdynamische vaardigheden'; practicum 'Psychologie in de Maatschappij' (2x); practicum 'Gespreksvoering' (5x); practicum 'Gesprek en test bij loopbaanadvisering'; practicum 'Gesprek en test in organisaties'; practicum 'Methodiek van Gesprekstraining' (Psychologie, RuG)

 

 

Bijzonderheden

2010

Prijs voor beste wetenschappelijke paper tijdens het NVMO congres 2010 met het paper ‘Ontwikkeling en validering van een beoordelingsinstrument voor het faciliteren van reflectief leren in kleine groepen’ (zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, januari 2011 | Vol. 30, nr. 1/2, p. 36-49).

2009

Prijs voor beste wetenschappelijke paper tijdens het NVMO congres 2009 met het paper ‘Cursusevaluaties op basis van ‘predicties’ in plaats van opinies: minder respondenten nodig voor vergelijkbare uitkomsten’ (zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, april 2010 | Vol. 29, nr. 2, p. 152-166).

2001

Prijs voor beste paper op Geneeskundig Onderwijs Congres 2001 met het paper ‘De effectiviteit van training in gespreksvaardigheden: zelfinstructie versus begeleide training’ DOI 10.1007/BF03056562 (zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, augustus 2002 | Vol. 21, nr. 4, p. 146-153).

2000

Toekenning hoedanigheid van 'Young Psychologist' van het NIP

1996

Basisaantekening Psychodiagnostiek

 

 

Research grants

2018-2020

Regiofondssubsidie van de Regionale Centrale Opleidingscommissie Noord&Oost € 33.200,-- voor het project Invloeden op het werkplezier van AIOS Anesthesiologie. Partners: UMCG, Medisch Spectrum Twente, Ziekenhuisgroep Twente, Isalakliniek Zwolle, Deventer Ziekenhuis, Tjongerschans Ziekenhuis, CEDAR, UMCG

2017

Fellowship for Innovation of Teaching (FIT) € 3.500,-- voor de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een interventie om kwaliteit van begeleiding en leerklimaat in JSM Pilot Projects te optimaliseren

2016-2018

Regiofondssubsidie van de Regionale Centrale Opleidingscommissie Noord&Oost € 50.000,-- voor het project Ontwikkeling van een opleiders- en supervisorenthermometer voor medische vervolgopleidingen

2016-2017

Honours college project grant € 81.000,-- voor onderzoek naar de honours teaching community

2015–2019

 

NRO-subsidie van € 625.144,--voor het project praktijkgericht onderzoek Excellentie MBO & HO ‘Excellentie door docentstrategie: vrijheid en structuur in balans voor elke student’. Partners: UMCG/RUG, Hanzehogeschool Groningen, Windesheim Zwolle en Universiteit Utrecht)

2012

Regiofondssubsidie van de Regionale Centrale Opleidingscommissie Noord&Oost € 47.500,-- voor het project Ontwikkeling van een opleidingsthermometer voor medische vervolgopleidingen

 

Begeleiding promotietrajecten

Afgerond

Suhoyo, Y. Feedback during clerkships: the role of culture. Groningen: UMCG/RUG 2018 (copromotor)

Schmit Jongbloed, L. Physician job satisfaction in the Netherlands: A study of job satisfaction among cohorts of Dutch physicians. Groningen: UMCG/RUG 2017 (copromotor)

 

In preparation

Androni A. Research into Agentic Engagement of medical students. Verwachte startdatum: 2022. Groningen: UMCG/RUG (copromotor)

 

 

Internationale publicaties

 

2018-heden

Zhou Y, Xu X, Schönrock-Adema J, Brouwer J, Bos NA, Diemers AD. Influence of online collaborative learning on social network and academic performance of medical students: lessons learned from the COVID-19 pandemic. Frontiers in Medicine 2023;10:1242638. DOI: 10.3389/fmed.2023.1242638

Xu X, Schönrock-Adema J, Bos NA. Development and evaluation of the Measure of the International Learning Environment Status (MILES) in international higher education. Accepted for publication in Plos One.

Fahl JT, Duvivier R, Reinke L, Pierie JPEN, Schönrock-Adema J. Towards best practice in developing motor skills: a systematic review on spacing in VR simulator-based psychomotor training for surgical novices. BMC Medical Education 2023;23:154. DOI: 10.1186/s12909-023-04046-1

Grau Canét-Wittkampf C, Diemers A, Van den Bogerd K, Schönrock-Adema J, Damoiseaux R, Zwart D, Jaarsma D, Mol S, Bombeke K, De Groot E. Learning patient-centredness with simulated/standardized patients: A realist review: BEME Guide No. 68, Medical Teacher 2023;45:347-359. DOI: 10.1080/0142159X.2022.2093176.

Xu X, Schönrock-Adema J, Jaarsma ADC, Duvivier RJ, Bos NA. A conducive learning environment in international higher education: A systematic review of research on students’ perspectives. Educational Research Review 2022;37:100474. DOI:10.1016/j.edurev.2022.100474.

Van Gaalen AEJ, Schönrock-Adema J, Renken RJ, Jaarsma ADC, Georgiadis JR. Advancing Game-Based Learning (GBL): Identifying Player Types to Tailor GBL-design to Learners. JMIR Serious Games 2022;10(2):e30464. DOI: 10.2196/30464.

Van Gaalen AEJ, Brouwer J, Schönrock‑Adema J, Bouwkamp‑Timmer T, Jaarsma ADC, Georgiadis JR. Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education 2021;26(2):683-711. DOI: 10.1007/s10459-020-10000-3.

Van Gaalen AEJ, Brouwer J, Schönrock‑Adema J, Bouwkamp‑Timmer T, Jaarsma ADC, Georgiadis JR. Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education 2020;

Drost-de Klerck AM, Olgers TJ, van de Meeberg EK, Schönrock-Adema J, ter Maaten, JC. Use of simulation training to teach the ABCDE primary assessment: an observational study in a Dutch University Hospital with a 3–4 months follow-up. BMJ Open 2020;10:e032023. doi:10.1136/bmjopen-2019-032023

De Groot E, Schönrock-Adema J, Zwart D, Damoiseaux R, Van den Bogerd K, Diemers A, Grau Canét-Wittkampf C, Jaarsma D, Mol S, Bombeke K. Learning from patients about patient-centredness: A realist review: BEME Guide No. 60. Medical Teacher 2020;42:380-392. DOI: 10.1080/0142159X.2019.1695767.

Suhoyo Y, Schönrock-Adema J, Emilia O, Kuks JBM, Cohen-Schotanus J. How students and specialists appreciate the mini-clinical evaluation exercise (mini-CEX) in Indonesian clerkships. BMC Medical Education 2020;20:144. DOI: 10.1186/s12909-020-02062-z.

Brand PLP, Rosingh HJ, Meijssen MAC, Nijholt IM, Dünnwald S, Prins J, Schönrock-Adema J. Reliability of residents’ assessments of their postgraduate medical education learning environment: an observational study. BMC Medical Education 2019;19:450. DOI: 10.1186/s12909-019-1874-6.

Suhoyo Y, Schönrock-Adema J, Emilia O, Kuks JBM, Cohen-Schotanus J. Clinical workplace learning: perceived learning value of individual and group feedback in a collectivistic culture. BMC Medical Education 2018;18:79.

Varpio L, Driessen E, Maggio L, Lingard L, Winston K, Kulasegaram K, Nagler A, Cleland J, Schönrock-Adema J, Paradis E, Mørcke AM, Hu W, Hay M, Tolsgaard MG. Advice for authors from the editors of Perspectives on Medical Education. Getting your research published. Perspectives on Medical Education 2018;7:343–347.

Voor 2018

Schmit Jongbloed LJ, Cohen-Schotanus J., Borleffs JCC, Stewart RE, Schönrock-Adema J. Physician job satisfaction related to actual and preferred job size. BMC Medical Education 2017;17:86. DOI: 10.1186/s12909-017-0911-6.

Schmit Jongbloed LJ, Schönrock-Adema J, Borleffs JCC, Stewart RE, Cohen-Schotanus J. Physicians’ job satisfaction in their begin, mid and end career stage. Journal of Hospital Administration 2017;6:1. DOI:10.5430/jha.v6n1p1

Suhoyo Y, Van Hell EA, Kerdijk W, Emilia O, Schönrock-Adema J, Kuks JBM, Cohen-Schotanus J. Influence of feedback characteristics on perceived learning value of feedback in clerkships: does culture matter? BMC Medical Education 2017;17:69. DOI 10.1186/s12909-017-0904-5

Van der Wal MA, Schönrock-Adema J, Scheele F, Schripsema NR, Jaarsma ADC, Cohen-Schotanus J. Supervisor leadership in relation to resident job satisfaction. BMC Medical Education 2016, 16:194.

Van der Wouden JM, Schönrock-Adema J, Jaarsma ADC. Stimulating undergraduate medical students’ scientific careers: the Groningen concept. Revista de Medicina 2016;95(Special Issue 3):32–35. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v95ispe3p32-35

Mahmood SI, Daim SA, Borleffs JCC, Heijne-Penninga M, Schönrock-Adema J. The transferability of Western concepts to other cultures: Validation of the Zuckerman–Kuhlman Personality Questionnaire in a Saudi Arabic context. Medical Teacher 2015;37:S67-S74. DOI: 10.3109/0142159X.2015.1006606.

Raat AN, Schönrock-Adema J, Van Hell EA, Kuks JB, Cohen-Schotanus J. Student distress in clinical workplace learning: differences in social comparison behaviours. Advances in Health Sciences Education: theory and practice 2015;20:101–111. DOI: 10.1007/s10459-014-9513-9.

Schönrock-Adema J, Visscher M, Raat AN, Brand PLP. Development and validation of the Scan of Postgraduate Educational Environment Domains (SPEED): A brief instrument to assess the educational environment in postgraduate medical education. Plos One 2015;10(9):e0137872.

Van der Wal MA, Scheele F, Schönrock-Adema J, Jaarsma ADC, Cohen-Schotanus J. Leadership in the clinical workplace: what residents report to observe and supervisors report to display: an exploratory questionnaire study. BMC Medical Education 2015;15:195.

Schmit Jongbloed LJ, Schönrock-Adema J, Borleffs JCC, Stewart RE, Cohen-Schotanus J. The influence of achievement before, during and after medical school on physician job satisfaction. Advances in Health Sciences Education: theory and practice 2014;19:581-595. DOI:10.1007/s10459-013-9489-x.

Suhoyo Y, Schönrock-Adema J, Rahayu GR, Kuks JBM, Cohen-Schotanus J. Meeting international standards: A cultural approach in implementing the mini-CEX effectively in Indonesian clerkships. Medical Teacher 2014;36:894-902. DOI: 10.3109/0142159X.2014.917160.

Dekker H, Snoek JW, Schönrock-Adema J, Van der Molen T, Cohen-Schotanus J. Medical students’ and teachers’ perceptions of sexual misconduct in the student–teacher relationship. Perspectives on Medical Education 2013, 5/6. DOI 10.1007/s40037-013-0091-y.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Snoek JW, Van der Molen T, Cohen-Schotanus J. Which characteristics of written feedback are perceived as stimulating students’ reflective competence: an exploratory study. BMC Medical Education 2013;13:94.

Schönrock-Adema J, Lubarsky S, Chalk C, Steinert Y, Cohen-Schotanus J. ‘What would my classmates say?’ An international study of the prediction-based method of course evaluation. Medical Education 2013;47:453–462.

Schönrock-Adema J, Lubarsky S, Chalk C, Steinert Y, Cohen-Schotanus J. Evaluation by prediction instead of opinions: accurate, efficient and less susceptible for response bias. [abstract genomineerd voor beste wetenschappelijke paper prijs NVMO-congres 2012]. Perspectives on Medical Education 2013;2:50-52.

Schönrock-Adema J, Schaub-de Jong M, Cohen-Schotanus J. The development and validation of a short form of the STERLinG: A practical, valid and reliable tool to evaluate teacher competencies to encourage reflective learning. Medical Teacher 2013;35:864-866.

Schönrock-Adema J, Bouwkamp-Timmer T, Van Hell EA, Cohen-Schotanus J. Key elements in assessing the educational environment: where is the theory? Advances in Health Sciences Education 2012;17:727–742.

Schönrock-Adema J, Boendermaker PM, Remmelts P. Opportunities for the CTEI: disentangling frequency and quality in evaluating teaching behaviours. Perspectives on Medical Education 2012;1:172–179.

Schaub-de Jong M, Schönrock-Adema J, Dekker H, Verkerk M, Cohen-Schotanus J. Development of a student rating scale to evaluate teachers’ competencies for facilitating reflective learning Medical Education 2011;45:155–165.

Cohen-Schotanus J, Schönrock-Adema J, Schmidt HG. Quality of courses evaluated by ‘predictions’ rather than opinions: fewer respondents needed for similar results. Medical Teacher 2010;32:851–856.

Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Instruments for measuring quality of educational environments: validation not required any longer? Medical Teacher 2010;32:181–182.

Schönrock-Adema J, Heijne-Penninga M, Van Hell EA, Cohen-Schotanus J. Necessary steps in factor analysis: enhancing validation studies of educational instruments. The PHEEM applied to clerks as an example. Medical Teacher 2009;31:e226–e232.

Schönrock-Adema J, van der Molen HT, van der Zee KI. Effectiveness of a Self-Instruction Program for Microcounseling Skills Training. Teaching of Psychology 2009;36:246–252.

Cohen-Schotanus J, Muijtjens AMM, Schönrock-Adema J, Geertsma J, van der Vleuten CPM. Effects of conventional and problem-based learning on clinical and general competences and career development. Medical Education 2008; 42:256–265.

Heijne-Penninga M, Kuks JBM, Schönrock-Adema J, Snijders TAB, Cohen-Schotanus J. Open-book tests to complement assessment-programmes: analysis of open and closed-book tests. Advances in Health Sciences Education 2008;13:263–273.

Schönrock-Adema J, Heijne-Penninga M, van Duijn MAJ, Cohen-Schotanus J. Response to Arshad’s letter on the assessment of professional behaviour in undergraduate medical education [letter to the editor]. Medical Education 2008;42:326.

Van Hell EA, Kuks JBM, Schönrock-Adema J, van Lohuizen MT, Cohen-Schotanus J. Transition to clinical training: influence of preclinical knowledge and skills and consequences for clinical performance. Medical Education 2008;42:830–837.

Schönrock-Adema J, Heijne-Penninga M, van Duijn MAJ, Geertsma J, Cohen-Schotanus J. Assessment of professional behaviour in undergraduate medical education: peer assessment enhances performance. Medical Education 2007;41:836–842.

 

 

 

Nationale publicaties

 

Oostdijk NAJ, Post SJ, Schönrock-Adema J, Haring KCM, Brand PLP. Ontwikkeling en validering van een uniform KWaliteitsInstrument voor de Coschappen (KWIC). Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (geaccepteerd).

Nijholt IM, Heldeweg MLA, Schönrock-Adema J, Brand PLP. Behoefte aan uniforme kwaliteitscyclus van coschappen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 2018;162:D3069.

Brand PLP, Jaarsma ADC, Schönrock-Adema J. Meten van de kwaliteit van de medische leeromgeving. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 2017;161:D1322.

Schaub-de Jong MA, Schönrock-Adema J, Dekker H, Verkerk MA, Cohen-Schotanus J. Ontwikkeling en validering van een beoordelingsinstrument voor het faciliteren van reflectief leren in kleine groepen. [prijs voor beste wetenschappelijke paper NVMO-congres 2010].Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2011;30:40-41. Voor het juryrapport, zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2011;30:38.

Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Cursusevaluaties op basis van ‘predicties’ in plaats van opinies: minder respondenten nodig voor vergelijkbare uitkomsten. [prijs voor beste wetenschappelijke paper NVMO-congres 2009]. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2010;29:154-155. Voor het juryrapport, zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2010;29:153.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Kenmerken van reflectiestimulerende schriftelijke feedback in portfolio’s [abstract genomineerd voor beste wetenschappelijke paper prijs NVMO-congres 2007]. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27:43–44. Voor het juryrapport, zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27:30–33.

Van Scheltinga GRT, Schönrock-Adema J, Kuks JBM, Van Driel MF, Cohen-Schotanus J. Zij-instroom geneeskunde: wordt het kennisniveau van de reguliere studenten bereikt? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2006;25:164-169.

Penninga M, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Beoordeling van studentgedrag: de ervaringen van tutoren. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2005;24:204-211.

Cohen-Schotanus J, Schönrock-Adema J, Scherpbier AJJA. Welk percentage gezakte studenten is bij een bepaalde toetsvorm nog acceptabel? De mening van NVMO-congresgangers. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2005;24:184-189.

Penninga M, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Docentreductie in de tutorgroep: wat vinden de studenten ervan? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2004;23:211-219. 10.1007/BF03056659.

Adema J, van der Molen HT, Van der Zee KI. Effectiviteit van zelfinstructie-programma voor basistraining gespreksvoering. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 2004;22:73-85.

Schönrock-Adema J, Van Oudenhoven-van der Zee KI. De effectiviteit van training in gespreksvaardigheden: zelfinstructie versus begeleide training (DOI 10.1007/BF03056562). [winnende bijdrage NVMO-congres 2001]. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2002;21:146-153.

Adema J, Edens FM, Hommes MA, Kuntze AJ. GEVAT, Selection en Diagnost. De Psycholoog 2001;10:514-519.

Adema J, Van der Zee KI, Van der Molen HT. (2000). De relatie tussen leerstijl en persoonlijkheid. Tijdschrift voor Onderwijsresearch 2000;3/4:275-287.

 

 

 

Boekbijdragen

 

Schönrock-Adema J, van der Molen HT. Zelfinstructie versus begeleide training in gespreksvaardigheden: een onderzoek naar de effectiviteit. In: PWJ Schramade, ed. Handboek Effectief Opleiden [losbladig], aanvulling 43, pp. 47–66 Den Haag: Reed Business 2007.

Schönrock-Adema J, van der Molen HT. De ontwikkeling van een zelfinstructieprogramma voor een training in basisgespreksvaardigheden. In: PWJ Schramade, ed. Handboek Effectief Opleiden [losbladig], aanvulling 42, pp. 31–52 Den Haag: Reed Business 2006.

Adema J, van der Zee KI. A multi-media computer program for a training in basic professional counselling skills. In: Maarse FJ, Akkerman AE, Brand AN, Mulder LJM, eds. Clinical assessment, computerized methods, and instrumentation. Lisse [etc.]: Swets & Zeitlinger 2003.

Van der Zee KI, Lang G, Adema J. Het gebruik van multimediale computersystemen binnen trainingen in professionele gespreksvaardigheden. In M. Mirande, J. Riemersma, & W. Veen (Eds.), De digitale leeromgeving. (pp. 273 - 281). Groningen: Noordhoff Uitgevers 1997.

 

 

 

 

Ontwikkelde trainingsmaterialen en instrumenten

 

Adema J, van der Zee KI, Fokkinga PR, Bakker EJA. GEVAT (GespreksVAardigheidsTraining), een computerapplicatie voor basistraining in gespreksvaardigheden. Groningen: Rijksuniversiteit 1999.

Adema J, Lang G, van der Zee KI. Begeleidershandleiding behorende bij het Zelfinstructiepakket Basistraining in Professionele Gespreksvaardigheden. Groningen: Vakgroep Psychologie 1998.

Adema J, van der Zee KI, van der Molen HT, Hommes MA. Motivatievragenlijst voor trainingen. Groningen: Vakgroep Psychologie 1998.

Adema J, Lang G, van der Zee KI. Werkboek behorende bij het Zelfinstructiepakket Basistraining in Professionele Gespreksvaardigheden. Groningen: Vakgroep Psychologie 1998.

 

 

 

Notities en rapporten

 

Schönrock-Adema J, Dekker H. Professioneel gedrag in de Bacheloropleiding Geneeskunde: evaluatieverslag. Groningen: CIOMO, UMCG; 2006.

 

 

 

Internationale presentaties, seminars en workshops

 

't Mannetje J, Heijne-Penninga M, Visscher I, Schönrock-Adema J, Wolfensberger MVC, Jaarsma D. A systematic review: Interventions to stimulate students’ wellbeing. Tartu, Estonia: EAPRIL 27-29 November 2019.

Van der Wouden JM, Schönrock-Adema J, Smids LR, Kingma T, Kool A, Jaarsma ADC. Honours students’ needs and preferences for autonomy support: developing an eLearning module. Symposium: Excellence in Higher education. Tartu, Estonia: EAPRIL 27-29 November 2019.

De Groot E, Schönrock-Adema J, Diemers A, Van den Bogerd K, Mol S, Katrien Bombeke. Learning from patients about patient-centredness: A realist review. Vienna, Austria: AMEE 24-28 August 2019.

Boyd N, Helmich E, Schönrock‐Adema J, Du X, Jaarsma ADC. A cross‐cultural comparison between medical students’ self‐regulated learning challenges and influencing sociocultural factors. Helsinki, Finland: AMEE 27–30 August 2017.

Helmich E, Schönrock-Adema J, Tolsgaard MG. The art of reviewing. Helsinki, Finland Rogano meeting 31 August–1 September 2017.

Smids LR, Jaarsma ADC, Schönrock-Adema J, Van der Mark-van der Wouden JM, Helmich E. Honours students in medical education: preferences for autonomy and structure Helsinki, Finland Rogano meeting 31 August–1 September 2017.

Schönrock-Adema J, Jaarsma, ADC. How to handle theories that show clear resemblances, but also some differences? Barcelona, Spain: Rogano meeting 1–2 September 2016.

Smids LR, Jaarsma ADC, Schönrock–Adema J, Van der Mark–van der Wouden JM. How to meet the preference of journals for formulating the theoretical framework guiding the study? Barcelona, Spain: Rogano meeting 1–2 September 2016.

Schönrock-Adema J. Towards excellence. Measuring the educational environment. Stockholm, Sweden, Karolinska Institutet: seminar 28 January 2016.

Schönrock-Adema J, Visscher M, Raat AN, Brand PLP. Scan of Postgraduate Educational Environment Domains (SPEED): A brief instrument to assess the learning environment in postgraduate medical education. Glasgow, Scotland: AMEE 6–9 September 2015.

Schönrock-Adema J. How could we deal with the rejection of our manuscript? Glasgow, Scotland: Rogano meeting 5–6 September 2015.

Schönrock-Adema J, Wouters A, Cohen-Schotanus J. Cretans in research: Do recalcitrant respondents disturb outcomes of perception studies? Milan, Italy: AMEE 31 August–3 September 2014.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Snoek J, Van der Molen T, Cohen-Schotanus J. The use of ‘intervision’ sessions for the discussion of personal and professional development experiences of clerks. Prague, Czech Republic: AMEE 24–28 August 2013.

Schönrock-Adema J, Lubarsky S, Chalk C, Steinert Y, Cohen-Schotanus J. Evaluation by prediction instead of opinions: Less response bias in course evaluations and significantly fewer respondents needed [wetenschappelijk paper]. Lyon, France: AMEE 25–29 August 2012.

Schaub-de Jong M, Schönrock-Adema J, Dekker H, Verkerk M, Cohen-Schotanus J. FReLe-Q: development and validation of an instrument to assess teacher’s qualities in reflective teaching [wetenschappelijk paper]. Glasgow, Scotland: AMEE 4–8 September 2010.

Schönrock-Adema J, van Hell EA, Bouwkamp-Timmer T, Cohen-Schotanus J. Key elements of educational environment quality: a literature study [paper]. Glasgow, Scotland: AMEE 4–8 September 2010.

Schönrock-Adema J, van Hell EA, Heijne-Penninga M, Cohen-Schotanus J. Validating the Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM) by applying a combination of criteria in factor analysis [wetenschappelijk paper]. Prague, Czech Republic: AMEE 30 August–3 September 2008.

Cohen-Schotanus J, Schönrock-Adema J. Students with related bachelor degrees enrolling in the medical master: utopia or a realistic possibility? [short communication]. Genoa, Italy: AMEE 14-18 September 2006.

Dekker H, Geertsma J, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Characteristics of written feedback on students’ reflection reports [short communication]. Genoa, Italy: AMEE 14-18 September 2006.

Van Lohuizen MT, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. The value of self-assessment. Genoa, Italy: AMEE 14-18 September 2006.

Cohen-Schotanus J, Geertsma J, Schönrock-Adema J, Molenaar WM. Differences between students from a traditional and a PBL curriculum regarding formal and self assessment of clinical competence. Amsterdam, Netherlands: AMEE 31 August–2 September 2005.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Geertsma J, Cohen-Schotanus J. Portfolio assessment: the influence of different elements on final results. Amsterdam, the Netherlands: AMEE 31 August–2 September 2005.

Penninga M, Kuks J, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Open-book examination: a method to assess knowledge management. Amsterdam, the Netherlands: AMEE 31 August–2 September 2005.

Dekker H, Aukes LC, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Portfolio learning: General Practitioners as coach. Edinburgh, Scotland: AMEE 5–8 September 2004.

Schönrock-Adema J, Penninga M, Cohen-Schotanus J. Assessment of student behaviour: more differentiation in tutor ratings by introducing peer assessment? Edinburgh, Scotland: AMEE 5–8 September 2004.

Adema J. The moderating influence of personality on the effect of two different modes for training in counselling skills – accepted for ECP11th in Jena, Germany 2002.

Adema J. Exploring the relationship between learning styles. and personality. Cracow, Poland: 10th European Conference on Personality Psychology (ECP10) 16–20 July 2000.

Adema J. Do personality characteristics relate to the way in which students learn? Stockholm, Sweden: 27th International Congress of Psychology 23–28 July 2000.

 

 

 

Nationale presentaties, rondetafels en workshops

 

Schönrock-Adema J, Fluit L. Online workshop NVMO Wetenschapscommissie Het schrijven van een onderzoeksabstract. The Netherlands: Promovendi Estafette NVMO 25 maart 2021.

Oostdijk NJE, Post SJ, Schönrock-Adema J, Haring CM, Nijholt IM, Brand PLP. Ontwikkeling en validatie van de QUICK (QUality Instrument for ClerKships): een compact meetinstrument om de kwaliteit van coschappen te beoordelen [presentatie onderzoekspaper]. The Netherlands: online NVMO congres 19–20 november 2020.

Oostdijk NJE, Post SJ, Schönrock-Adema J, Haring CM, Nijholt IM, Brand PLP. Ontwikkeling en validatie van de QUICK (QUality Instrument for ClerKships): een compact meetinstrument om de kwaliteit van coschappen te beoordelen [poster presentatie]. The Netherlands: online NVMO congres 19–20 november 2020.

Van Geffen EGM, De Haan E, Van Leeuwen M, Van Dulmen A & NVMO Werkgroep selectie. Heilig huisje: Iene Miene Mutte: Wie mag geneeskunde studeren? The Netherlands: online NVMO congres 19–20 november 2020.

Van der Wouden JM, Schönrock-Adema J. Excellentie door docentstrategie: vrijheid en structuur in balans voor elke student. Enschede, The Netherlands, Universiteit Twente: slotconferentie NRO-project Excellentie in het hoger onderwijs "Meer halen uit Excellentie Onderwijs" 3 december 2019.

Bakker RR, Schönrock-Adema J, Van Trigt AM. A case study in dealing with a language switch: educating medical students in an English-taught track in the preclinical years, followed by hospital training in a Dutch-spoken setting. Amsterdam, The Netherlands: International Conference Another Brick in the Wall: Transforming Education, 11-15 November 2019.

Brand PLP, Rosingh HJ, Meijssen MAC, Nijholt IM, Dünnwald S, Prins J, Schönrock-Adema J. Vergelijking van de beoordeling van het leerklimaat door zittende en vertrekkende aios: rol van sociale wenselijkheidsbias bij de kwaliteitscyclus van de medische vervolgopleidingen. Rotterdam, The Netherlands: NVMO congres 21–22 november 2019.

De Geneeskundestudent, NVMO Werkgroep Selectie. Selecteren om te studeren: rechtvaardig of kwaadaardig? Rotterdam, The Netherlands: NVMO congres 21–22 november 2019.

Schönrock-Adema J, Fluit L. Workshop NVMO Wetenschapscommissie Schrijven van Onderzoeksabstract. Utrecht, The Netherlands: 4 april 2019.

Diemers A, Schönrock-Adema J. Workshop: How to guide talented students. Groningen, The Netherlands, Honours College: 26 February 2019.

Nijholt IM, Heldeweg MLA, Schönrock-Adema J, Brand. PLP Meten van de kwaliteit van de coschappen: Verschillen tussen medische faculteiten in Nederland. Egmond aan Zee, The Netherlands: NVMO congres 15–16 november 2018.

Brand PLP, Nijholt IM, Rosingh HJ, Meijssen MAC, Geut-Last DC, Terpstra J, Schönrock-Adema J. Beoordelen aios het opleidingsklimaat anders na vertrek uit het opleidingsziekenhuis dan tijdens hun opleiding? Egmond aan Zee, The Netherlands: NVMO congres 16–17 november 2017.

Boyd NT, Helmich E, Schönrock-Adema J, Carvalho Filho MA de, Prihatanto FSI, Du X, Jaarsma ADC. Een cross-culturele vergelijking van zelfregulerend leren; de uitdagingen en de beïnvloedende socioculturele factoren. Egmond aan Zee, The Netherlands: NVMO congres 16–17 november 2017.

Schönrock-Adema J, Helmich E, Jaarsma ADC, Leppink J, Boendermaker PM, Vleuten CPM van der, Driessen EW. Het formuleren van richtlijnen voor het reviewen van papers - een PME workshop. Egmond aan Zee, The Netherlands: NVMO congres 16–17 november 2017.

Smids LR, Jaarsma ADC, Schönrock-Adema J, Van der Mark-van der Wouden JM. Kwalitatieve studie naar de (inter)persoonlijke en sociaal-contextuele factoren die van invloed zijn op de autonomie- en structuurbehoefte van honours studenten. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 16–17 november 2017.

Smids LR, Jaarsma ADC, Schönrock–Adema J, Van der Mark–van der Wouden JM. Honours students: preferences for autonomy and structure. Zwolle, the Netherlands: International Honours Conference 8–9 June 2017.

Brand PLP, Nijholt IM, Schönrock-Adema J, Meijssen MAC, Rosingh HJ. Vergelijking tussen resultaten van de Opleidingsthermometer en de D-RECT voor het meten van het opleidingsklimaat in een groot algemeen opleidingsziekenhuis. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 17–18 november 2016.

Smids LR, Kool A, van der Mark- van der Wouden JM, Schönrock-Adema J, Jaarsma ADC. Honours studenten: kenmerken en voorkeuren. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 17–18 november 2016.

Smids LR, Heijne-Penninga M, Jaarsma ADC, Van der Mark-van der Wouden JM, Schönrock-Adema J. Honours students’ need for freedom and structure explored in fishbowl discussions. Utrecht, the Netherlands: International Honours Conference 2–3 June 2016.

Brand PLP, Schönrock-Adema J, Visscher M, Raat AN. De opleidingsthermometer: een beknopt en valide instrument voor het meten van de kwaliteit van het opleidingsklimaat. Rotterdam, the Netherlands: NVMO congres 12–13 november 2015.

NVMO Wetenschapscommissie. Hoe schrijft u (niet) een congres abstract [workshop]? Rotterdam, the Netherlands: NVMO congres 12–13 november 2015.

Custers E, Driessen E, Jaarsma D, Kramer A, Michels N, Scheele F, Schönrock-Adema J (NVMO Wetenschapscommissie). Hoe schrijft u (niet) een congres abstract [workshop]? Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 7–8 november 2013.

Schaub-de Jong MA, Schönrock-Adema J, Verkerk M, Cohen-Schotanus J. Hoe goed zijn docenten in het faciliteren van reflectief leren in kleine groepen [paper]? Maastricht, the Netherlands: NVMO congres 15–16 november 2012.

Schönrock-Adema J, Lubarsky S, Chalk C, Steinert Y, Cohen-Schotanus J. Onderwijsevaluaties door middel van predicties in plaats van opinies: accuraat, efficiënt en minder gevoelig voor respons bias ? [wetenschappelijke paper]. Maastricht, the Netherlands: NVMO congres 15–16 november 2012 (genomineerd voor beste wetenschappelijke paper, zie http://www.nvmo.nl/nieuwsbrief/mailing-8/article-39).

Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Kretenzers als respondent: vertroebelen recalcitrante respondenten de uitkomsten van evaluatieonderzoek? [wetenschappelijke paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 17–18 november 2011 (genomineerd voor beste wetenschappelijke paper, zie http://www.nvmo.nl/nvmo_congres/nvmo_congres_2011).

Schaub-de Jong MA, Schönrock-Adema J, Dekker H, Verkerk MA, Cohen-Schotanus J. Ontwikkeling en validering van een beoordelingsinstrument voor het faciliteren van reflectief leren in kleine groepen [wetenschappelijk paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 11–12 november 2010 (prijs beste wetenschappelijke paper).

Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Cursusevaluaties op basis van ‘predicties’ in plaats van opinies: minder respondenten nodig voor vergelijkbare uitkomsten [wetenschappelijk paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 12–13 november 2009 (prijs beste wetenschappelijke paper, zie http://www.nvmo.nl/nvmo_congres/historie/2009).

Schönrock-Adema J, van Hell EA, Geraedts EMAH, Cohen-Schotanus J. Op zoek naar een gemeenschappelijk theoretisch framework voor leeromgevingsdimensies: literatuuronderzoek en validatie van de Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) [wetenschappelijk paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 13–14 november 2008.

Van Hell EA, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Valideren van vragenlijsten [workshop]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO-congres, 13–14 november 2008.

Schönrock-Adema J. Presentatie eigen impressie van het NVMO congres op uitnodiging van de organisatiecommissie. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 13–14 november 2008.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Kenmerken van reflectiestimulerende schriftelijke feedback in portfolio’s [wetenschappelijke paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 14-16 november 2007 (genomineerd voor beste wetenschappelijke paper prijs, zie http://www.nvmo.nl/nvmo_congres/historie/2007).

Schönrock-Adema J, Hell EA van, Heijne-Penninga M, Cohen-Schotanus J. De PHEEM: een één- of meerdimensioneel instrument om de kwaliteit van de klinische leeromgeving te meten? [wetenschappelijke paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 14-16 november 2007.

Schönrock-Adema J, Dekker H, Cohen-Schotanus J. Beoordelingsschaal als instrument om de verdeling van scores op professioneel gedrag te beïnvloeden [wetenschappelijke paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 9-10 november 2006.

Dekker H, Schönrock-Adema J, Geertsma J, Cohen-Schotanus J. Portfolio assessment: de invloed van verschillende onderdelen op het eindresultaat. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 17–18 november 2005.

Penninga M, Kuks J, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Open-boek toetsen versus gesloten-boek toetsen: een analyse van toetsresultaten. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 17–18 november 2005.

Aukes LC, Schönrock-Adema J, Wolff M, van der Meij G. Gunstige gebruikswaarde van videotoets voor basale communicatievaardigheden [paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 20–21 november 2003.

Penninga M, Schönrock-Adema J, Cohen-Schotanus J. Tutorgroepen zonder tutor, wat vinden de studenten ervan? [paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 20–21 november 2003.

Schönrock-Adema J, Penninga M. De beoordeling van studentgedrag door de tutor: de invloed van peerbeoordeling [paper]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 20–21 november 2003.

Aukes LC, Niessen IA, Schönrock-Adema J. Demonstratie MedGeVat: Medische GespreksVaardigheid per computer [workshop]. Egmond aan Zee, the Netherlands: NVMO congres 14–15 november 2002.

Schönrock-Adema J, Van Oudenhoven-van der Zee KI. De effectiviteit van training in gespreksvaardigheden: zelfinstructie versus begeleide training. Veldhoven, the Netherlands: NVMO congres GOC 22–23 november 2001 (prijswinnende bijdrage, zie Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, augustus 2002 | Vol. 21, nr. 4, p. 146-153).

 

Lokale presentaties

Androni A, Schönrock-Adema J. Agentic engagement: students’ observable contributions to their learning. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 29 January 2021.

Brand PLP, Rosingh HJ, Meijssen MAC, Nijholt IM, Dünnwald S, Prins J, Schönrock-Adema J. Reliability of residents’ assessments of their postgraduate medical education learning environment. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

Liewig J, Dekker H, Schönrock-Adema J. How do Coaches strive for a conducive learning environment in small reflective groups? A qualitative study into students´ and coaches´ perspectives. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

Schönrock-Adema J, Vogelpohl F, Van der Mark-van der Wouden J. How does verbalizing and attuning goals and expectations before and during individual research internships influence the learning process? A realist evaluation. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

Smids L, Schönrock-Adema J, Van der Mark-van der Wouden J, Jaarsma ADC. Developing and validating an observation instrument measuring agentic engagement within medical education. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

Van Gaalen A, Jaarsma ADC, Schönrock-Adema J, Georgiadis J. Socializers or killers? The occurrence of playertypes in medical education. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

’t Mannetje J. Heijne-Penninga M, Visscher I, Schönrock-Adema J, Wolfensberger MVC, Jaarsma ADC. What interventions do Higher Education institutions employ to optimize their students’ wellbeing? A systematic review. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 7 February 2020.

Xu X, Schönrock-Adema J, Duvivier R, Jaarsma ADC, Bos NA. Internationalization of medical education. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 8 February 2019.

Schönrock-Adema J. Workshop: Introduction to systematic literature searches and reviews. Groningen, The Netherlands, UMCG: 3 September 2019.

Boyd N, Helmich E, Schönrock-Adema J, De Carvalho Filho M, Prihatanto F, Du X, Jaarsma ADC. A cross-cultural comparison between medical students’ self-regulated learning challenges and the influencing sociocultural factors. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 26 January 2018.

Schönrock-Adema J. How to measure the quality of the educational environment in (postgraduate) medical education. Groningen, The Netherlands: LEARN symposium 6 December 2016.

 

 

Invited presentation

Schönrock-Adema J, Diemers A. Workshop: How to guide talented students. Groningen: Honours College. 26 februari 2019.

Schönrock-Adema J. Opleidingsklimaat. Leeuwarden, the Netherlands: MCL AIOS-Opleidersdag De Klimaattop 11 November 2016.

 

 

Redactionele activiteiten

2013-2020

Associate Editor Perspectives in Medical Education

2013

Reviewer Evidence-based Medicine

2012-heden

  Reviewer Advances in Health Sciences Education

2012-heden

Reviewer Perspectives in Medical Education

2011-heden

Reviewer BMC Medical Education

2010

Reviewer Tijdschrift voor Medisch Onderwijs

2009

Reviewer abstracts EFYE 2009

2008-heden

Reviewer Research in Medical Education Papers AMEE

2007-heden

Reviewer Medical Education

2006-2007

Reviewer projectvoorstel DU-project Vaardigheden in de Psychodiagnostiek en review van tussentijdse rapportages. Psychologie, Erasmus Universiteit Rotterdam

2003-2009

Reviewer abstracts NVMO-congres

 

 

 

Bestuurlijke functies, lidmaatschappen en werkgroepen

2019-heden

NVMO Werkgroep Selectie

2019-heden

Voorzitter Selectiecommissie GNK/THK RUG/UMCG

2018

Lid Selectiecommissie GNK/THK RUG/UMCG

2016

Member of the International Examination Board of Per Palmgren at Karolinska institute (department of learning, informatics, management and ethics), Stockholm Sweden: 29 January 2016

2013-2021

Wetenschapscommissie NVMO

2012-2016

PhD-opleidingscommissie SHARE

2011-2012

NVMO - Ethical Review Board

2010-heden

NVMO Reviewcommissie NVMO congres

2010, 2013

Zaalvoorzitter NVMO-congres

2010

Jurylid poster prize committee AMEE

2007

Jurylid ter beoordeling van de inzendingen en presentaties NVMO-congres

2006-2009

Beoordelingscommissie Portfolio Geneeskunde, curriculum G2010 UMCG/RuG

2003-2005

Planningsgroep jaar 2/3 geneeskunde UMCG/RUG

2002-2005

Werkgroep Operationalisering Toetsbeleid (WOT) van het UMCG

2000-2001

Commissie Videoproducties Individueel Toegepaste Psychologie

1996-2002

Onderzoeksschool Kurt Lewin Instituut (KLI)

1996-1999

Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)

1994-1995

Organisatiecommissie practicum Gespreksvoering

 

 

 

Bij- en nascholing

2019

Workshop A writer's craft. Groningen: UMCG.

2019

Workshop Collaborative writing skills for dyads of supervisor-doctoral students. Groningen: UMCG.

2019

Workshop Research writing as conversation. Utrecht: Wetenschapscommissie NVMO.

2018

Workshop Academic Writing. Groningen: UMCG

2016

Workshop Q-sort: ‘Q is good for you’. Utrecht: Wetenschapscommissie NVMO.

2014

Workshop Systematic reviews. Utrecht: Wetenschapscommissie NVMO.

2013

Workshop Qualitative Research. Groningen: UMCG.

2013

Themadag Zicht op leerstijlen en motivatie van studenten. België: Antwerpen.

2012

International course writing in English. Groningen: UMCG.

2012

Masterclass Science Writing. Groningen: UMCG.

2011

Coaching PhD students. Groningen: RUG human resources.

2009

Bij- en nascholing Online focusgroepen. Groningen: UMCG.

2008

EG-Liaison training: How to write a proposal for ERC Starting grant. Groningen: SenterNovem/RUG.

2008

Symposium: Simuleren; da’s pas leren [nascholing]. Groningen: UMCG.

2008

Bij- en nascholing Rendementen. Groningen: UMCG.

1999

Analyse van Covariantiestructuren. Groningen.

1998

Communicatie en Beïnvloeding. Groningen.

1998

Wetenschappelijke teksten schrijven. Groningen.

1997

Multivariate Statistiek in de Praktijk. Groningen.

1997

Opfrissen en bijspijkeren: Statistiek in vogelvlucht. Amsterdam: IOPS (Interuniversitaire Onderzoeksschool voor Psychometrie en Sociometrie.

 

 

Laatst gewijzigd:02 november 2023 14:08