Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkelsTaal, cultuur en communicatie

Dyslexie

Ik ben niet bom! Wat helpt bij dyslexie?
.
.

Het lijkt wel of steeds meer kinderen dyslexie hebben. Is dyslexie een hype? Wanneer je even op het internet surft lijkt het er wel op. Er is sprake van dyslexiebeleid, dyslexieverklaringen, dyslexieprotocollen, dyslexiemonitoring, dyslexieklinieken, dyslexiesteunpassen, dyslexiebrillen, dyslexiecoachen, masterplannen dyslexie en dyslexiezorg volgens CvZ-protocollen. Volgt u het nog?

Kinderen met dyslexie hebben hardnekkige problemen met lezen en schrijven die niet met hun intelligentie te maken hebben. Eenmaal op school kunnen ze een zogenaamde dyslexieverklaring krijgen, waarmee ze recht hebben op verschillende ondersteunende faciliteiten. Daarmee ben je er nog niet. Het is niet eenvoudig om vast te stellen welke behandeling en hulpmiddelen voor welk kind het meest geschikt zijn. Op veel scholen worstelen docenten, remedial teachers en taalondersteuners met dit probleem. Wat voor hulpmiddelen zijn er beschikbaar? Wat helpt en wat niet?

Het dyslexiebeleid in het voortgezet en hoger onderwijs staat nog helemaal in de kinderschoenen. Wat gebeurt er als leerlingen met dyslexie vreemde talen moeten gaan leren en hoe ga je om met leeslijsten en schrijfopdrachten? Standaardfaciliteiten zijn verlenging van examentijd (met hoogstens 30 minuten) en een vergroot lettertype van de opgaven. Deze faciliteiten staan vermeld op een dyslexiepas of dyslexiekaart, die de school afgeeft aan leerlingen met een dyslexieverklaring. Hoe krijgen leerlingen met dyslexie vervolgens een optimale kans? Gebruiken sommige leerlingen en ouders dyslexie niet als excuus?
Vanaf 1 januari 2009 wordt de behandeling van dyslexie vergoed door de zorgverzekeraar. Hoe gaat dat in zijn werk en heeft deze ontwikkeling alleen maar voordelen?

Dyslexie wordt vaak overgeërfd van een van de ouders. Groningse onderzoekers zijn op zoek naar kenmerken van dyslexie bij jonge kinderen, in de hoop dat de resultaten een bijdrage kunnen leveren aan de discussie over de mogelijkheden en de wenselijkheid van vroege signalering van dyslexie.

Welke antwoorden kan de wetenschap ons bieden? Presentator Menno Gerkema ging in gesprek met prof.dr. Wied Ruijssenaars , hoogleraar  Orthopedagogiek en onder andere auteur van het rapport ‘Dyslexie’ van de Gezondheidsraad en taalkundige Evelien Krikhaar , onderzoekster bij een langlopend onderzoek naar vroege kenmerken en ontwikkeling van dyslexie. Bovendien was Ellen Loykens te gast, directeur van Molendrift, een hulpverleningsinstelling op het terrein van leerproblemen, opvoedingsproblemen en omgangsproblemen.

Laatst gewijzigd:02 oktober 2015 22:45