Skip to ContentSkip to Navigation
Society/business Science Shops

Strategisch plan voor Stichting Beeldlijn

21 februari 2022

Stichting Beeldlijn is een organisatie die ontwikkelingen in Noord Nederland naar voren wil brengen door documentaires te produceren en te faciliteren. Beeldlijn zit momenteel in een reorganisatiefase en kan een kritische blik op het beleid goed gebruiken. Daarnaast wil de stichting in contact komen met jonge filmmakers en een goed platform voor hen bieden. Daarom gingen twee studententeams van de master Cultural Entrepreneurship met dit nieuwe beleid aan de slag. Het team van Ana Octavia Georoceanu, Benthe Klep, Zixin Wan, Zhilin Wu en Qiao Zhao stelde een strategisch plan op met concrete aanbevelingen voor de organisatie.

Filmmaker Joey Benistan en crew
Filmmaker Joey Benistan en crew

Clockwork Tulip

De studenten stelden vier belangrijke doelen op voor Beeldlijn op basis van wat Beeldlijn op de lange termijn wil bereiken. Dit houdt in de populariteit van Beeldlijn verhogen, jonge filmmakers ontdekken, zakelijke samenwerkingen aangaan en een rebrandings fase. Rebranding is erg belangrijk voor Beeldlijn, omdat het de populariteit van de organisatie verhoogt. In deze rebrandingsfase is een nieuwe naam ook erg belangrijk. De studenten kwamen hierbij op een nieuwe naam voor de stichting, namelijk ‘’Clockwork Tulip’’. Dit verwijst naar de film Clockwork Orange, maar ook naar de tulp, een Nederlands symbool. De studenten hebben vervolgens ook een nieuwe slogan bedacht voor Beeldlijn, die volgens hen perfect bij de organisatie zou passen: “Culture, Film, Talent At Its Finest”.

Engels

De studenten stelden in het onderzoek het gebruik van de Engelse taal centraal. Beeldlijn zou zich meer moeten focussen op het Engels, om zo meer internationaal publiek te genereren. Engelse ondertiteling of voice-over bij een documentaire levert meer internationale kijkers op. Volgens de studenten zou een Engelse website en Engelse beschrijvingen op sociale media ook erg helpen met het aantrekken van internationaal publiek. Hierdoor zou de internationale gemeenschap zich meer betrokken voelen in de Nederlandse filmindustrie. Daarnaast zou een Engelse website ook kunnen helpen om internationale sponsoren aan te trekken.

Marketing

Marketing is erg belangrijk voor een stichting zoals Beeldlijn, omdat marketingdoelen de lange termijn doelen van stichting Beeldlijn vertegenwoordigen. Als onderdeel van marketing raadde het studententeam Beeldlijn aan om cursussen en activiteiten aan te bieden, om zo te kunnen inverdienen. De studenten adviseerden Beeldlijn zich meer op social media te focussen, want advertenties en promoties zijn een essentieel onderdeel van marketing. Daarnaast is adverteren via social media goedkoop en makkelijk. Als Beeldlijn zich focust op Instagram en Tiktok kunnen ze ook jongeren bereiken.

Conclusie

De studenten hebben in dit onderzoek op verschillende vlakken aanbevelingen gegeven, zoals op het gebied van rebranding, marketing en financiën. Ze stelden dat Beeldlijn meer populariteit moet genereren, meer fondsen moet werven en zich meer moet focussen op de wensen en behoeften van jonge filmmakers. Dit kan door de marketingstrategieën te verbeteren en door meer gebruik van de Engelse taal. Daarnaast hebben de studenten ook nog potentiële risico’s opgesteld voor Beeldlijn waar ze in de toekomst rekening mee kunnen houden, zoals offline media marketing.

Laatst gewijzigd:17 maart 2022 13:24

Meer nieuws

  • 12 mei 2022

    KNAW benoemt twee hoogleraren RUG tot lid

    Maria Loi en Dirk Slotboom van de Faculteit Science and Engineering zijn door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) benoemd tot lid.

  • 15 maart 2022

    Vici-beurzen voor drie RUG-onderzoekers

    De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan drie RUG-onderzoekers een Vici-financiering van maximaal 1.5 miljoen euro toegekend. Prof. dr. J.W. Romeijn, prof. dr. S. Hoekstra en prof. dr. K.I. Caputi kunnen hiermee...

  • 20 december 2021

    Bevlogen bekeerling predikt duurzaam ondernemen

    Duurzame ondernemers de hand reiken, daar is het Gjalt de Jong om te doen. Hij ziet de universiteit als regisseur van vernieuwing. Een onafhankelijke scheidsrechter die de omslag naar een circulaire economie kan versnellen. Daartoe moest hij eerst...