Publicaties
Bij de Wetenschapswinkel Onderwijs worden verschillende soorten projecten uitgevoerd, die resulteren in een concreet eindproduct. Niet alle eindproducten kunnen openbaar worden gedeeld, maar in de onderzoeksdatabase van de RuG kunt u de openbare publicaties van de Wetenschapswinkel Onderwijs vinden. Ook verschijnt er ieder jaar een gezamenlijk jaarbericht van de Wetenschapswinkels van de RuG.
Hieronder leest u twee voorbeelden van projecten waarin de Wetenschapswinkel Onderwijs heeft bemiddeld.
Twee vragen vanuit een schoolbestuur
Schoolbestuur Arlanta, met 20 reguliere basisscholen en één school voor speciaal basisonderwijs in Friesland, vindt het belangrijk om kennis uit onderzoek mee te nemen in hun beleidskeuzes. Arlanta heeft een aantal aandachtsgebieden voor de komende jaren, wilde daar graag studentonderzoek aan verbinden en kwam zo in contact met de Wetenschapswinkel Onderwijs.
In het eerste overleg met de wetenschapswinkel kwam onder andere de wens ter sprake om het onderwijs inclusiever te maken voor leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Deze leerlingen worden nu regelmatig verwezen naar het speciaal onderwijs. Arlanta had gehoord van interessante initiatieven op andere reguliere scholen, maar er was weinig tijd om dit eens goed uit te pluizen. De eerste vraag aan de wetenschapswinkel werd daarom: “Welke lessen kunnen wij leren uit de ervaringen van andere reguliere scholen t.a.v. voorzieningen voor leerlingen met ASS?”.
Daarnaast wilde Arlanta graag met het versterken van het taal- en leesonderwijs aan de slag. Zo zagen ze bijvoorbeeld dat de meeste leerlingen aan het einde van groep 8 teksten konden begrijpen op basisniveau, maar lang niet iedereen behaalde het streefniveau. Dit leidde tot een tweede vraag aan de wetenschapswinkel: “Hoe kunnen we onze ondersteuning op het gebied van begrijpend lezen in de bovenbouw verbeteren, zodat meer leerlingen het streefniveau halen?”.
Twee studenten van de masteropleiding Onderwijswetenschappen gingen aan de slag en voerden een onderzoek uit om de vragen te beantwoorden. Na afronding van de onderzoeken hebben de studenten hun bevindingen gepresenteerd in een overleg met de directeuren van de Arlanta-scholen. De directeuren nemen de opgedane inzichten mee naar hun scholen. Een directeur concludeerde: “Het is heel waardevol om op deze manier samen te werken: wetenschap wordt de school in gebracht”.
Meer over dit project weten? Lees dan het jaarbericht van 2024, het onderzoek over onderwijsvoorzieningen voor leerlingen met ASS, of het onderzoek over begrijpend lezen.
Je mag er wel-zijn
Studievereniging STUFF van de faculteit Filosofie wilde de kloof tussen universiteit en samenleving verkleinen door evenementen te organiseren. Ze werkten in dit project samen met de Wetenschapswinkel Onderwijs en met WIJS Groningen, een netwerkorganisatie die studenten met inwoners van Groningen verbindt. De studenten lieten vervolgens hun evenement aansluiten bij het buurtinitiatief Samen Sterk Vinkhuizen, dat het welzijn van bewoners wil vergroten en al een midweek met het thema "Je mag er Wel-Zijn" op de planning had staan.
STUFF organiseerde tijdens die midweek een filosofische workshop voor de bewoners van Vinkhuizen. Dit bood studenten de kans om uit hun academische bubbel te stappen en (nader) kennis te maken met de lokale gemeenschap. Andersom konden de bewoners van Vinkhuizen door de workshop laagdrempelig in aanraking komen met filosofie. Tijdens de workshop bespraken de deelnemers filosofische ideeën over welzijn en geluk, waarna er in groepjes over stellingen werd gediscussieerd.
De workshop had als doel een informele en gezellige sfeer te creëren, waar deelnemers interessante gesprekken konden voeren onder het genot van koffie, thee en lekkernijen. De buurtbewoners waardeerden de activiteit zeer positief.
Meer over dit project weten? Lees dan het jaarbericht van 2023.
Laatst gewijzigd: | 23 juli 2025 09:49 |