Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Lespakket ‘Zin en onzin van spreekwoorden’

Jong geleerd is oud gedaan; het gras bij de buren is altijd groener; wie goed doet goed ontmoet. Hoe veel spreekwoorden ken en gebruik je zelf nog? En zouden ouderen meer spreekwoorden gebruiken dan jongeren? Waarom zou dat zou zijn? En de belangrijkste vraag: is de waarheid die een spreekwoord veronderstelt eigenlijk niet achterhaald?

Met deze vragen ga je aan de slag als je het lespakket ‘Zin en onzin van spreekwoorden’ gaat gebruiken in de les. Dit lespakket is tot stand gekomen in samenwerking met de redactie van het boek ‘Achterhaalde waarheid? Zin en onzin van spreekwoorden’, Jan Willem Bolderdijk, Saskia Peels-Mattey en Anne Tjerk Popkema.

Poster spreekwoorden

Het lespakket is geschikt voor leerlingen in de middenbouw van havo en vwo. Leerlingen gaan hun (spreek)woordenschat uitbreiden en onderzoeksvaardigheden oefenen. De eerste les bestaat uit het verkennen van het onderwerp: welke spreekwoorden ken je zelf en welke spreekwoorden kennen anderen? In de tweede les gaan leerlingen onderzoeken of de spreekwoorden eigenlijk wel kloppen en in de derde les gaan ze hun bevindingen presenteren. Hier is ruimte voor de docent om zelf een vorm voor de presentaties te bedenken.

Wanneer je het lespakket bestelt, krijg je per school ook een poster voor in de klas en één exemplaar van het boek ‘Achterhaalde waarheid? Zin en onzin van spreekwoorden’. Dit boek én de afbeeldingen van ©Peter Boersma - grafisch ontwerper & beeldend kunstenaar heb je nodig tijdens de lessen.

• Wat? Lespakket over spreekwoorden en onderzoeksvaardigheden
  • Voor wie? Leerlingen middenbouw havo en vwo
  • Wat kost het? Het lespakket, de poster en het boek worden gratis toegestuurd
  • Vragen? Mail naar Scholierenacademie@rug.nl
  • Aanvragen kan via dit formulier

Op 8 september 2021 is het boek Achterhaalde waarheid? Zin en onzin van spreekwoorden uitgekomen. Wetenschappers van de Young Academy Groningen (YAG) hebben onder de redactie van Jan Willem Bolderdijk, Saskia Peels-Mattey en Anne Tjerk Popkema dit boek uitgebracht, waarin ze de waarheid die in een spreekwoord verondersteld wordt aan de kaak stellen.

Laatst gewijzigd:07 november 2023 14:46