Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Lespakket Lezen onder de loep

Wil je met jouw leerlingen eens op een andere manier bezig gaan met literatuur? Wil je erachter komen hoe je leerlingen, maar ook jij en anderen door een boek gegrepen kunnen worden, en waarom dit van belang is? Vraag dan de gratis lessenserie ‘Lezen onder de loep’ aan, waarin je samen met leerlingen onderzoek gaat doen naar leesgedrag. Praktische informatie...

Deze lessenserie is ontwikkeld door de Scholierenacademie in samenwerking met literatuurwetenschapper Konstantin Mierau. Hij doet onder andere onderzoek naar leesgedrag bij gemarginaliseerde groepen (onder andere gevangenen) om erachter te komen hoe uitdagende doelgroepen gegrepen kunnen worden door teksten en hoe lezen een rol kan spelen in het verbinden van verschillende groepen in de maatschappij.

Wat leren de leerlingen?

Leerlingen leren over hun eigen leesgedrag en dat van anderen. Ze leren over identificatie en inlevingsvermogen en gaan op onderzoek uit hoe zijzelf en anderen zich kunnen identificeren met personages uit fictiefragmenten.

• Wat? Lespakket over lezen en literatuurwetenschap
  • Voor wie? Leerlingen in 4 havo of 4 atheneum
  • Wat kost het? De lessenserie is gratis
  • Vragen? Joanne Schuitemaker, scholierenacademie rug.nl