Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Escaperoom 'In de waan van de wetenschap'

Er is iets vreemds gaande in de Aletta Jacobs Onderzoeksschool. Wetenschappers liggen te slapen, stikken bijna, zitten opgesloten of vergaan van de hitte. Ook liggen er vreemde krantenartikelen verspreid door het gebouw. Wat is er aan de hand? En is de wetenschap in gevaar?

In de escaperoom ‘In de waan van de wetenschap’ ligt het lot van de wetenschap in de handen van de leerlingen, alias de leden van het gifbestrijdingsteam van de Rijksuniversiteit Groningen. Gezamenlijk moeten ze ontdekken wat het probleem is, de zin van de onzin onderscheiden en bovenal de code zien te kraken. Anders kan het wel eens heel verkeerd aflopen…

decoratieve afbeelding
Wat leren de leerlingen?

Door middel van het spel komen de leerlingen van alles over de thema’s ‘slaap’ en ‘gif’ te weten. Wat voor invloed hebben microplastics en fijnstof bijvoorbeeld op je longen? Hoe beïnvloed licht je biologische klok? En wat doet een slechte nachtrust met je mentale gesteldheid? Puzzelenderwijs komen de leerlingen erachter. Ook maken ze kennis met het fenomeen ‘fake news’ en leren ze wat de voorwaarden van gedegen en betrouwbaar onderzoek zijn.

The Escape room was developed as part of the European Researchers' Night project and was funded by the European Commission, under the Horizon 2020 Research and Innovation programme, grant agreement No. 101060416.

• Wat? Een bordspel omtrent de thema's slaap, gif en fake news
  • Voor wie? Primair onderwijs (groep 7/8) en voortgezet onderwijs (klas 1/2)
  • Vragen? Mail naar scholierenacademie@rug.nl
  • Aanvragen? Het aanvragen van de gratis gastles (inclusief spel) kan via deze link.
Laatst gewijzigd:15 februari 2024 09:59