Skip to ContentSkip to Navigation
Society/business Scholierenacademie

Klokhuis Wetenschapsprijs 2024

RUG nomineert twee wetenschappers voor de Klokhuis Wetenschapsprijs

Dit jaar heeft de Scholierenacademie van de RUG twee onderzoeken ingezonden voor de landelijke Klokhuis Wetenschapsprijs. Deze prijs is bedoeld om een jong en breed publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek. Over het winnende onderzoek wordt een Klokhuis Wetenschap Special gemaakt. De uitreiking van de prijs is op zondag 17 maart 2024 in Nijmegen tijdens het InScience International Science Film Festival.

Wiskundige Julian Koellermeier en orthopedagoge Steffie van der Steen dingen dit jaar mee naar de Klokhuis Wetenschapsprijs. Ook zal er lesmateriaal ontwikkeld worden waarin de onderzoeken worden gebruikt. Hieronder vertellen ze meer over hun onderzoek.

Met wiskunde op reis naar Mars

Julian Koellermeier: ’’De toekomst van de mensheid is multi-planetair en Mars zal de eerste planeet zijn die mensen kan koloniseren. Maar om op Mars te landen en veilig de atmosfeer binnen te dringen, moeten ruimteschepen snel vertragen van heel hoge snelheden van wel vele kilometer per seconde naar bijna stilstand. Om ruimteschepen te ontwerpen die veilig kunnen landen, moeten we simulaties uitvoeren voordat we naar Mars vertrekken. Dit kan worden gedaan met wiskundige simulaties van de atmosferische vlucht door de verschillende lagen van de atmosfeer van Mars. De wiskundige modellen vereisen een evenwicht tussen nauwkeurigheid en computationele complexiteit. Mijn onderzoek is gericht op het versnellen van wiskundige simulaties met gegarandeerde nauwkeurigheid gedurende de gehele inreis vlucht, zodat in de toekomst efficiëntere en veiligere Marsmissies kunnen worden gepland.’’

Therapie met een échte hond, of een robothond? 

Steffie van der Steen: ’’Therapie met dieren wordt steeds populairder, bijvoorbeeld voor kinderen met Downsyndroom of autisme. Maar werkt het en komt dit echt door de invloed van het dier? Dit onderzoek beantwoordt deze vragen door therapie met een echte hond te vergelijken met een conditie waarin dezelfde therapie wordt gegeven, maar dan met een robothond. De robothond reageert op de stem en handelingen van kinderen en kan simpele opdrachten uitvoeren, maar is verder beperkt in zijn reacties. Daardoor kunnen kinderen mogelijk minder goed de interactie met de robothond ervaren en wat zij daarvan leren overdragen naar het dagelijks leven. Uit de eerste resultaten blijkt echter dat de uitkomsten verschillend zijn per kind. De sociale vaardigheden van sommige kinderen gaan wel degelijk vooruit na therapie met een robothond.’’

Laatst gewijzigd:18 januari 2024 11:29