Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Lespakket 'De Scarabee en de geheimzinnige ziekte'

Wetenschap roept bij sommige mensen een beeld op van een witte man in een labjas, terwijl wetenschap juist heel divers is en wetenschappers zijn dat ook. Sterker nog, de meeste wetenschappers dragen helemaal geen labjas. Het zijn bovendien vrouwen én mannen, met verschillende etniciteiten en ze werken in alle mogelijke vakgebieden: van archeologie, tot zoölogie. ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’ brengt kinderen in aanraking met de verschillende gezichten van de wetenschap.

de scarabee en de geheimzinnige ziekte
De Scarabee en de geheimzinnige ziekte. Tekening: Eva Hilhorst

Het stripverhaal is gemaakt door De Jonge Akademie samen met striptekenaar Eva Hilhorst. In het stripverhaal proberen kinderen (als wetenschappers) te onderzoeken hoe het kan dat enkelen van hen ziek geworden zijn, nadat ze een mummie van dichtbij hebben gezien. Bij het stripboek heeft de Scholierenacademie een lespakket van 12 opdrachtkaarten ontwikkeld gericht op leerlingen van groep 7-8.

De opdrachtkaarten zijn zo opgebouwd dat de woordenschat van de leerlingen wordt verrijkt, ze worden gestimuleerd om zelf na te denken en onderzoek te doen. Het lespakket kan voor verschillende vakken worden ingezet.

In het lespakket wordt aandacht besteed aan onder andere:

• Onderzoek doen
  • Digitale vaardigheden
  • De betrouwbaarheid van bronnen beoordelen
  • Strategieën om de betekenis van woorden te achterhalen
Scarabee en de geheimzinnige ziekte
De scarabee en de geheimzinnige ziekte. Tekening: Eva Hilhorst
Laatst gewijzigd:19 april 2024 14:09