Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Nieuws

Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst

artikel Het Financieele Dagblad
20 december 2021

Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.

Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.

De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2024 12:42
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws