Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst
Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.
Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.
De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:42 |
Meer nieuws
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...