Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst
Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.
Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.
De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:42 |
Meer nieuws
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.