Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst
Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.
Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.
De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:42 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.