Science LinXScience LinX nieuws

Spingolven en vrije wil winnen voorronde FameLab

12 februari 2016

Terwijl de wetenschappelijke wereld zich donderdagavond bezighield met de ontdekking van zwaartekrachtgolven speelde bij de Groningse voorronde een ander type golf de eerste viool. Een presentatie over spingolven – en eentje over de vrije wil – wisten de jury het meest te overtuigen.

Links winnaars Timothy en Ludo, rechts juryvoozitter prof. Natasha Maurits (Klinische neurofysiologie, UMCG) en gastheer Bart van de Laar (Science LinX) | Foto Science LinX

Op donderdagavond 11 februari streden twaalf jonge wetenschappers in Groninger Forum om de twee finaleplaatsen in de landelijke finale van FameLab, de internationale wedstrijd voor jonge onderzoekers die hun werk aan leken willen uitleggen. De deelnemers hadden er goed werk van gemaakt, en attributen als bijzettafeltes, flessen wijn, pingpongballen en clownsneuzen werden het podium op gedragen om hun verhalen te ondersteunen.

Net als de deelnemers, die uit 5 verschillende landen kwamen, waren ook de verschillende vakgebieden in de bètawetenschap goed vertegenwoordigd. Van leverziektes tot entropie, van organische chemie tot het meten van oogbewegingen en van PET-scans tot de moleculaire mechanismes van zicht – van alles passeerde de revue.

De jury – bestaande uit drie hoogleraren van UMCG en RUG had, natuurlijk, een lastige taak om uit deze verscheidenheid aan presentaties twee winnaars aan te wijzen. Uiteindelijk gingen de felbegeerde plaatsen in de landelijke finale in Utrecht op 22 April (en daarbij horende twee-daagse masterclass bij de KNAW in Amsterdam) naar Ludo Cornelissen en Timothy Sondej. Cornelissen is promovendus bij de afdeling Fysica van Nano Devices van het Zernike Insitute for Advanced materials en hij vertelde over zijn onderzoek naar spingolven in magnetische velden – iets waar in de toekomst betere en snellere computers mee te maken zijn. Timothy Sondej, masterstudent Cognitive Neuroscience, legde uit dat vrije wil wél bestaat.

Na deze avond kan Groningen twee goede kandidaten sturen naar de landelijke finale, en de jury hoopt natuurlijk dat één van hen Nederland mag gaan vertegenwoordigen bij de échte FameLab finale op het Cheltenham Science Festival in het Verenigd Koninkrijk.

Deelnemers van de Groningse voorronde | Foto Science LinX