Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

RUG-student Maria Azhar wint Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde

27 november 2014

Op 28 november ontvangt Maria Azhar een Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde van 5000 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Maria Azhar won deze prijs voor theoretisch onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen naar spiraal-magnetische ordening in het zogenaamde Kondo-model. De resultaten van haar onderzoek zijn van belang voor dataopslag en -verwerking. RUG-student Job Feldbrugge ontving als eerder gemeld de Afstudeerprijs voor Sterrenkunde.

Het Kondo-model geeft een beschrijving van de fysieke eigenschappen van materialen, die een magnetische structuur op atomair niveau kennen. In haar scriptie gaat ze diep in op de structuur van de materie, en blijkt zij in staat de tot nu toe bekende beschrijving te verbeteren van de processen die zich daar afspelen. In haar onderzoek toonde zij aan dat op microniveau bepaalde spiraalvormige structuren veel vaker voorkomen dan tot nu toe werd verondersteld.

Omdat Maria in staat was deze microstructuren van bepaalde materialen beter in kaart te brengen, kan de werking van magnetische geheugens worden verbeterd. Hierdoor kunnen dataverwerking en dataopslag (zoals in microchips) in de toekomst effectiever worden.

Maria komt uit Pakistan waar zij natuurkunde studeerde. Zij won daar een beurs die het haar mogelijk maakte om haar studie bij de Rijksuniversiteit Groningen af te ronden. Ze was blij verrast toen zij hoorde dat haar opleider (Prof. dr. Maxim Mostovoy) haar had voorgedragen voor de prijs, en voelde zich nog meer vereerd toen ze de prijs ook nog won. Maria blijft voorlopig in Nederland, waar zij is gestart met promotieonderzoek op hetzelfde vakgebied

De jury is onder de indruk van het theoretische onderzoek van Maria Azhar en de door haar beschreven mogelijke toepassingen. Het onderwerp van haar afstudeerscriptie was oorspronkelijk bedoeld als onderwerp voor een promovendus.

In het totaal worden op 28 november in Haarlem drie Shell Afstudeerprijzen voor Natuurkunde van 5000 euro uitgereikt door Teun Graafland, manager External Research Netherlands, Shell Global Solutions International. De andere winnaars zijn Guizela Huelz (Universiteit van Amsterdam) en Bèr Wedershoven (Technische Universiteit Eindhoven). ‘De diversiteit van hun onderzoek is groot enlaat zien hoe breed en interessant het vak Natuurkunde is’, zegt Teun Graafland. ‘Dit onderstreept hoe belangrijk technische en exacte vakken zijn voor innovatie en waarom Shell deze prijs ter beschikking stelt.’

De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem.

Op 28 november ontvangen ook zes topstudenten in exacte en technische vakken van Rijksuniversiteit Groningen een Jong Talent aanmoedigingsprijs van 500 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. De winnaars zijn: Irina Chiscop (Wiskunde en technische wiskunde), Freddie Hendriks (Natuurkunde en technische natuurkunde), Annemarie Maan (Scheikunde), Isabela Constantin (Informatica en technische informatica), Dion Groothof (Life Science and Technology) en Natasha Witto (Chemische Technologie). Zij behoren tot de beste propedeusestudenten van hun studie.

Bron: persbericht KHMW.

Laatst gewijzigd:10 juni 2015 14:56