Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Drie nieuwe opstellingen bij Science LinX

21 januari 2014

In de hal van de Bernoulliborg zijn drie nieuwe opstellingen geplaatst. De Grote Beer, Living Cell en MACHT-tig maken deel uit van de permanente tentoonstelling van interactieve wetenschap die Science LinX hier heeft staan. De tentoonstelling is gratis te bezoeken wanneer het gebouw open is. Scholen kunnen een rondleiding boeken.

De zeven 'sterren', verspreid dor de hal. De inzet toont de Grote Beer door zoals we die op aarde zien.

Het sterrenbeeld Grote Beer kent bijna iedereen. Zeven sterren vormen samen een 'steelpan'. Maar wat lang niet iedereen zal weten is dat de sterren van die steelpan in werkelijkheid niet allemaal even ver van de aarde staan.

Deze opstelling (zeven lampen boven de balie van de Bernoulilborg) maakt inzichtelijk waar de zeven sterren ten opzichte van elkaar staan. Een kijker bij de snackbalie op de eerste verdieping laat zien hoe uiteindelijk toch een 'plat' steelpannetje ontstaat.

Door de rand te draaien ontvouwt zich het verhaal van insuline in een levende cel.

Wat gebeurt er in je cellen als je eet? Dat kun je zien in de Living Cell. Het hele proces van suikeropname in de cel wordt hier visueel weergegeven.

Door aan de rand van de opstelling te draaien, spoel je de projectie op de centrale bol verder en leer je alles over insuline.

MACHT-tig vertoont filmpjes over onderzoek op verschillende schalen.

Aan de Rijksuniversiteit Groningen vindt onderzoek plaats op allerlei schalen, van lichtjaren tot nanometers. Met behulp van een blok met AR tags activeer je filmpjes waarin de wetenschappers uitleggen wat ze doen.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:07