Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Science LinX Nieuwsbrief - september 2012

30 september 2012

Het laatste nieuws lees je op de website van ScienceLinX!

What's on...?

3 oktober 20:50 Labyrint In het VPRO programma Labyrint (TV2, 20:50)op 3 oktober aandacht voor de radiotelescoop ALMA in Chili. RUG-sterrenkundige Joost Adema werkt al jaren aan ontvangers voor deze telescoop maar is nog nooit bij de telescoop-in-aanbouw geweest. De Labyrinth camera's volgen hem bij zijn eerste bezoek aan Chili.

18 oktober 13.00 tot 16.30 Scholieren masterclass Kosmische Straling Een nieuwe Science LinX X-clusief masterclass! Na een introductie over kosmische straling door professor Ad van den Berg en een bezoek aan de deeltjesversneller van het KVI, de Agor, gaan leerlingen zelf proefjes doen met straling. Ze maken straling zichtbaar door zelf een nevelkamer te bouwen. Ook buigen ze in een magneetveld straling af net zoals dat in de deeltjesversneller gebeurt. En ze onderzoeken hoe straling kan worden afgezwakt tot een acceptabel niveau door verschillende materialen. Deze masterclass is geschikt voor 5 en 6VWO. Informatie en aanmelding: sciencelinx@rug.nl

21 oktober 12:00 - 17:00 Zpannend Zernike Kom zondag 21 oktober naar de Zernike Campus voor de open dag van kernonderzoekers KVI, ruimteonderzoekers SRON en natuurlijk het Science Center van de RUG, Science LinX. Leer meer over atomen, sterren en je eigen hersengolven. Diverse gebouwen zijn die middag open en er zijn allerlei activiteiten. Je kunt naar lezingen, maar ook solderen, shampoo maken, speurtochten doen, dansen met robots.... Toegang gratis. Zie de website voor meer informatie.

15 november 13.00 tot 16.30 Scholieren masterclass Innovatieve Koolhydraten Een nieuwe Science LinX X-clusief masterclass, in samenwerking met het Carbo Hydrate Competence Center! Deze masterclass focust vooral op gezondheid. Tijdens de introductie leren de leerlingen wat de gezondheidsaspecten van koolhydraten zijn en waarom er onderzoek wordt gedaan naar koolhydraten om daarmee gezondere voeding te produceren. Vervolgens gaan ze verschillende proefjes doen met enzymen. En er is een proef met niet-newtoniaanse vloeistoffen. Deze masterclass is geschikt voor 5 en 6 VWO, eventueel in overleg ook geschikt voor geïnteresseerde 4VWO leerlingen.

4 oktober 17:00 - 18:30 KennisCafé Nieuw leven creëren. Kan je leven maken in het lab? RUG-chemicus Sijbren Otto is daar mee bezig en legt in een Science LinX video alvast uit hoe hij te werk gaat. Naast Otto zijn sterrenkundige Marco Spaans en microbioloog Marnix Medema te gast.

Waar? ForumImages, Hereplein 73, Groningen.

Entree gratis, maar vol is vol!

12 oktober 14:00 : Studiestijgers PLUS / VO-HO Netwerk Noord Studiestijgers is het VO-docentennetwerk van de faculteit, waarin VO-docenten samen met vakdidactici werken aan vernieuwend lesmateriaal en ervaringen uitwisselen. Op 12 oktober om 14 uur is de eerste Studiestijgers PLUS bijeenkomst van dit schooljaar, waarbij ook werkgroepen van de Hanzehogeschool Betawerkplaatsen in het kader van VO-HO Netwerk Noord aanschuiven. Er is extra aandacht voor de vakvernieuwing, met inzage in proefkaternen.
Bent u benieuwd maar geen vaste deelnemer van Studiestijgers? Bij de PLUS bijeenkomst kunt u vrijblijvend aanschuiven. Aanmelden bij coördinator Renske de Jonge, r.m.de.jonge@rug.nl

What's hot...?

De Zout Express

oktober - november Zout Express bezoekt scholen De Zout Express van de RUG bezoekt deze en volgende maand basisscholen in Noord Nederland. RTV Noord maakte er een reportage over die hier te zien is. Meer informatie? t.a.jurriens@rug.nl

Videoles

Wiskunde D met de R-U-G In september startte een proef met afstandsonderwijs in Wiskunde D. Zes scholen uit Noord Nederland geven met hulp van de RUG gezamenlijk onderwijs in dit vak. Lees meer op de Science LinX website.

Groene chemie

Groene chemie uit Indonesië Lees hoe Indonesië RUG-chemicus Erik Heeres inspireert tot het ontwikkelen van groene chemische processen.

Peter Barthel

Botsende sterrenkundigen Zwarte gaten remmen de stervorming, stond onlangs te lezen in het wetenschappeliijke tijdschrift Nature. Niet waar, zegt RUG-sterrenkundige Peter Barthel.

Science LinX op Facebook

Science LinX is ook actief op Facebook. Ga naar onze Facebook pagina en 'like' ons om op de hoogte te blijven van alles wat er bij Science LinX gebeurt!

Science LinX op Twitter

Volg ons op Twitter voor de laatste ontwikkelingen! @ScienceLinX

Wil je de Science LinX nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan.

Laatst gewijzigd:03 oktober 2019 11:00