Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Science LinX Nieuwsbrief - juli 2012

01 augustus 2012

Het laatste nieuws lees je op de website van ScienceLinX!

What's on...?

Kees Hummelen

9 augustus 2012: Plastic zonnecel pionier Kees Hummelen debatteert in Club Ziggo

Hoe groen kan deze wereld worden? Met plastic zonnecellen kan je overal zonne-energie opwekken, ze zijn te verwerken in tassen, kleding, op muren en zelfs op ramen. Een van de pioniers van de plastic zonnecel is RUG-chemicus Kees Hummelen. Lees bijvoorbeeld het bericht 'Laptoptas wordt batterij'. Op 9 augustus gaat hij in debat met politici en wetenschappers in DebatLlab, een opwarmertje voor de Llowlab (zie onder).

Debatleider is Jan Douwe Kroeske, presentator, producent, en initiatiefnemer Llowlab en DebatLABB. Een groot aantal wetenschappelijke en maatschappelijke organisaties draagt bij aan de inhoud; onder meer NWO, Technologiestichting STW, KNAW, NIOO, Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven, Erasmus MC, Voedingscentrum en FOM DIFFER.

Datum: 9 augustus. Plaats: Club Ziggo, Amsterdam. Tijd: 18:30 - 21:00. Muziek: lekker! Toegang: gratis.

Qu3

16-26 augustus 2012: Science LinX op Noorderzon!

Ook dit jaar staat Science LinX (namens de Faculty of Science and Engineering van de RUG) in het wetenschapspaviljoen Qu3 tijdens het theaterfestival Noorderzon. Science LinX neemt de tijdelijke expositie ENHANCE ME!? mee. Hier kan je je brein, lichaam, hersenen en techno-omgeving ENHANCEN. Wat je precies kunt verwachten lees je op onze website.

QU3 is een samenwerking van diverse kennisinstellingen in Groningen en omgeving. Dit jaar is het QU3-thema Mens+.

17-19 augustus 2012: Science LinX op Lowlands!

Ga je naar Lowlands? Bezoek dan ook Llowlab, de universiteit van dit festival. De Rijksuniversiteit Groningen is partner van Llowlab en brengt dit jaar onderzoek naar buckyballen. Buckyballen? Ja, inderdaad! Voetballen van een miljoenste millimeter met bijzondere eigenschappen. Op dit filmpje legt Bart van de Laar van Science LinX het uit.

Vanaf september 2012: Studiestijgers introduceert cursussen voor VO-docenten

Studiestijgers is het VO-docentennetwerk van de faculteit, waarin VO-docenten samen met vakdidactici werken aan vernieuwend lesmateriaal. Nieuw voor schooljaar 2012-2013 is een aanbod van verschillende cursussen: inleidingen actueel onderzoek gekoppeld aan nieuwe onderwerpen in de Natuurkunde en Scheikunde (nanoscience en quantum physics), bevorderen van excellentie in de bètavakken, didactiek vakvernieuwing, en een didactische cursus voor TOA’s. Een aantal cursussen is onderdeel van de reguliere Studiestijgers bijeenkomsten.

Kijk op de Science LinX site voor meer informatie en een programmaboekje

Zaterdag 6 oktober 2012: Docenten welkom op conferentie Biomolecular Sciences and Biotechnology
Docenten die graag een middagje wetenschap willen bijwonen kunnen zich aanmelden voor de jaarlijkse conferentie van het onderzoeksinstituut Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology (GBB), op 6 oktober. Het GBB is een onderzoeksinstituut op het terrein van biotechnologie en microbiologie van de RUG. Onder begeleiding van GBB medewerkers bezoekt u een deel van de conferentie, waar vooral promovendi van het GBB hun onderzoek presenteren.

Als u belangstelling heeft, laat het dan even weten aan Renske de Jonge (r.m.de.jonge rug.nl). U ontvangt dan t.z.t. meer informatie en een uitnodiging.

Augustus 2013: Nieuw examenprogramma natuurkunde

Voor het vak natuurkunde in de bovenbouw van havo en vwo zijn door de minister van Onderwijs met ingang van augustus 2013 nieuwe examenprogramma’s vastgesteld. Nieuw is dat daarin actuele natuur- en sterrenkunde aandacht krijgt, naast de fundamentele principes van de natuurkunde en sterrenkunde.

Namens de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, NOVA, maakte de Groningse hoogleraar Peter Barthel deel uit van de Commissie Nieuwe Natuurkunde. Hij stelt: "De Nederlandse astronomie behoort al jaren bij de absolute wereldtop. Om die positie te behouden maar ook als een stuk algemene ontwikkeling is het fantastisch dat sterrenkunde straks een klein deel van het natuurkundeprogramma op havo en vwo vormt."

Leer hier meer over op de website van NOVA.

What's hot...?

Hattick!

Een wetenschappelijke hattrick

Drie weken op rij stonden natuur- en scheikundigen van de RUG in een van de Nature bladen. Een echte hattrick. En er was zelfs een vierde Nature artikel.

Marco Fraaije

Meer mogelijk met biomassa

RUG-chemicus Marco Fraaije kreeg zes ton voor onderzoek naar enzymen die waardevolle grondstoffen kunnen maken van biomassa. Op weg naar een biobased economy!

Jeremio Maduro

Arubaans multitalent

Jeremio Maduro volgt de Educatie en Communicatie Master van de Faculty of Science and Engineering. Hij wil scheikundeleraar worden op Aruba, waar hij vandaag komt. Maar Maduro werkte ook mee aan een onderzoek dat in Nature Photonics verscheen. En hij bouwt aan een eigen observatorium in Aruba. En doet aan beeldhouwen. Lees bij Science LinX wat hem drijft!

What's gone...?

Fokke en Sukke op nanogrootte

Science LinX nieuwsarchief

Wil je oude berichten teruglezen? Dat kan. In het Science LinX nieuwsarchief vind je berichten vanaf april van dit jaar. Ook de vorige nieuwsbrief is daar terug te lezen.

Science LinX op Twitter

Volg ons op Twitter voor de laatste ontwikkelingen! @ScienceLinX

Ook de Science LinX nieuwsbrief ontvangen? Geef je dan op via de Science LinX website.

Laatst gewijzigd:16 maart 2021 13:38