Drie op een rij - plus één - in Nature

31 juli 2012
RUG wetenschappers scoren een hattrick in Nature tijdschriften

Wetenschappers van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG hebben in deze sportzomer een opvallende prestatie neergezet: zij publiceerden in vijf weken tijd vier artikelen in een van de Nature-tijdschriften.

Afgelopen zondag verscheen in Nature Materials een gezamenlijk artikel van de RUG en Georgia Tech in de VS, dat beschrijft hoe je efficiëntere plastic elektronica kunt maken. De efficiëntie van halfgeleiders gemaakt uit organische polymeren wordt verlaagd door zogeheten ladingsvallen, die vrije elektronen kunnen wegvangen. Het artikel beschrijft de karakteristieken van deze ladingsvallen (die vermoedelijk bestaan uit een complex van water en zuurstof) en meldt hoe het mogelijk is om plastic halfgeleiders zonder vallen te maken. De studie verscheen als Advanced Online Publication op de website van het tijdschrift.

In vier van de afgelopen vijf weken publiceerden natuur- en scheikundigen van de RUG een artikel in één van de Nature bladen. De serie begon op 1 juli met een artikel in Nature Chemistry met de decaan van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Jasper Knoester, als een van de auteurs. Het artikel beschreef kwantumeffecten in een kunstmatig fotosynthese systeem.

Omslagen van drie Nature tijdschriften

De week erna was er een pauze, maar op 15 juli verscheen een onderzoek uit de groep van plastic zonnecellen expert en scheikundige Kees Hummelen op de website van Nature Photonics. Dit artikel beschreef een manier om zwakke infrarode fotonen te oogsten voor de productie van zonne-energie. Door twee van deze ‘futloze fotonen’ te laten recombineren tot een foton met hogere energie kan infrarood licht toch bijdragen aan de elektriciteitsproductie van plastic zonnecellen.

Een week later was de beurt aan Andreas Herrmann en collega’s, die lieten zien hoe je een RNA molecuul kunt gebruiken om een aminoglycoside antibioticum in te pakken. Omdat een paar delen van het antibioticum uit de verpakking steken, kan je die selectief aanpassen via chemische modificatie. Met deze techniek is het mogelijk om geneesmiddelenonderzoek te versnellen. Het resultaat verscheen op 22 juli op de website van Nature Chemistry. Ten slotte verscheen zondag dus het artikel in Nature Materials, waarmee een zuivere hattrick (drie op een rij) een feit was. Plus natuurlijk dat ene artikel van Knoester en collega’s op 1 juli.

Nog een opvallend detail: drie van de vier hoofdonderzoekers zijn verbonden aan het Zernike Institute for Advanced Marterials, de landelijk erkende top-onderzoekschool van de RUG. Het ZIAM was een van de twee top-onderzoekscholen die vorig jaar extra steun kregen van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Bovendien staat het ZIAM in de wereldwijde top-tien van onderzoeksinstituten op het terrein van materials sciences. De vierde onderzoeker, Kees Hummelen, doet ook werk binnen het ZIAM maar is verbonden aan het Stratingh Instituut voor Chemie van de RUG, ook een onderzoeksinstituut met wereldfaam.

Laatst gewijzigd:26 januari 2016 11:31