Student Nanoscience wint Audience Award bij FameLab NL
In drie minuten een moeilijk wetenschappelijk concept uitleggen aan een breed publiek. Marcel Eleveld, student Nanoscience aan de RUG, kan dat. Dat bewees hij tijdens FameLab NL in Utrecht, waar hij op 9 mei de Audience Award won met zijn praatje over Eigen’s paradox.
FameLab is de grootste wetenschapscommunicatiewedstrijd ter wereld, waar 31 landen aan meedoen. Een soort Idols voor wetenschappers. De grote vraag is: wie is het beste in staat om in drie minuten een moeilijk concept uit te leggen aan leken en het publiek daarbij te boeien? Volgens het publiek was dat Marcel, die uitlegde hoe de Eigens paradox - je hebt informatie nodig om een systeem te maken dat informatie kan kopiëren, maar hoe krijg je genoeg informatie bij elkaar zonder zo'n systeem? - samenhangt met het ontstaan van leven. Zijn prijs? Hij mag in januari 2019 een TedTalk geven bij TEDx Alkmaar.
De hoofdprijs volgens de jury was voor Jaïr Santanna van de universiteit van Twente. Hij mag Nederland vertegenwoordigen bij de internationele FameLab in Engeland.
Laatst gewijzigd: | 27 augustus 2018 15:58 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...