Onderzoek Medical Microbiology
University Medical Center Groningen

Promotie dhr. T.A. Westra: Health-economic modelling of Human Papillomavirus vaccination

Health-economic modelling of Human Papillomavirus vaccination
17 april 2013

Promotie: dhr. T.A. Westra, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Health-economic modelling of Human Papillomavirus vaccination

Promotor(s): prof.dr. M.J. Postma, prof.dr. J.C. Wilschut, prof.dr. C.A.H.H. Daemen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Samenvatting:

Vaccinatie van 12-jarige meisjes tegen het humaan papillomavirus (HPV) dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken, blijkt effectief en kosteneffectief te zijn. UMCG-onderzoeker Tjalke Westra rekende met behulp van modellen de lange termijn effecten door van verschillende HPV-vaccinatiescenario’s waarvoor hij een unrestricted educational grant kreeg van GlaxoSmithKline in Zeist.

Westra vergeleek in zijn onderzoek twee vaccins. Cervarix wordt momenteel gebruikt in Nederland en is werkzaam tegen twee hoog-risico HPV-typen die samen verantwoordelijk zijn voor 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker. Gardasil is, behalve tegen deze twee HPV-typen, ook effectief tegen virus-typen die genitale wratten veroorzaken. Westra stelde vast dat Cervarix de beste bescherming tegen baarmoederhalskanker biedt, maar Gardasil kosteneffectiever is omdat het ook bescherming tegen genitale wratten biedt.

HPV-vaccinatie voor oudere meisjes en vrouwen is ook kosteneffectief. Westra stelt dat meisjes die zich in eerste instantie niet hebben laten vaccineren, een tweede kans zouden moeten krijgen bijvoorbeeld als ze 16 jaar zijn. De introductie van het HPV-vaccinatieprogramma heeft in Nederland tot veel discussie geleid, onder andere over de hoge kosten en veiligheid van de vaccinatie. Als ongeveer de helft van de meisjes gevaccineerd wordt, zoals nu het geval is, verwacht Westra dat het aantal vrouwen dat baarmoederhalskanker krijgt de komende jaren met 50-60% zal afnemen.

Laatst gewijzigd:09 mei 2019 11:27