Onderzoek Medical Microbiology
University Medical Center Groningen

Promotie drs. G.J. Sips: Viral neuroinvasion: causes, mechanisms and potential consequences

Viral neuroinvasion: causes, mechanisms and potential consequences
03 juli 2014

Promotie: drs. G.J. Sips, 14.30 uur, Academiegebouw Groningen

Proefschrift: Viral neuroinvasion: causes, mechanisms and potential consequences

Promotor(s): prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen / UMCG

Samenvatting:

Meer inzicht in ontstaan virale ziekten van het centrale zenuwstelsel

Over het ontstaan van ernstige neurologische ziekten zoals de ziekte van Alzheimer, Multiple Sclerose (MS) en de ziekte van Parkinson, is nog veel onduidelijk. Wel vermoeden wetenschappers dat er een verband zou kunnen bestaan tussen virale infecties en de ontwikkeling van deze chronische neurologische ziekten. George Sips onderzocht in zijn proefschrift de oorzaken, mechanismen en mogelijke gevolgen van virale infecties van het centrale zenuwstelsel. Deze inzichten kunnen in de toekomst helpen om behandelingen ‘op maat’ te ontwikkelen. George Sips (1981) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdelingen Neurologie en Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door de Junior Scientific Masterclass (JSM), de Graduate School of Medical Sciences (GSMS), de Research School of Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), en het Groningen University Institute for Drug Exploration (GUIDE) van het UMCG en tevens door het Marco Polo Fonds, het Groninger Universiteitsfonds en de Jan Kornelis de Cock-stichting.

Laatst gewijzigd:09 mei 2019 11:27