Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mariano Méndez ontvangt Europese prijs voor sterrenkundeonderwijs in ontwikkelingslanden

05 april 2023

Hoogleraar hoge-energie astrofysica Mariano Méndez ontvangt de Jocelyn Bell Burnell Inspiration Medal 2023. Méndez ontvangt deze prijs voor zijn jarenlange inspanningen voor sterrenkundeonderwijs in ontwikkelingslanden. De prijs wordt uitgereikt door de European Astronomical Society (EAS).

prof. dr. Mariano Méndez

Naast zijn wetenschappelijke loopbaan helpt Mariano Méndez al decennialang met het bevorderen van wetenschap in ontwikkelingslanden. Hij zette onder andere een programma op dat sterrenkundigen en ruimteonderzoekers in ontwikkelingslanden toegang geeft tot wetenschappelijke gegevens. Ook initieerde hij carrièreworkshops en mentorprogramma’s voor jonge astronomen in ontwikkelingslanden. Er namen al meer dan 1500 studenten uit meer dan vijftig verschillende landen deel aan deze workshops. Méndez doet dit op vrijwillige basis, terwijl hij tegelijkertijd ook een productieve wetenschappelijke carrière heeft.

Loopbaan

Mariano Méndez groeide op in Argentinië. In 1996 verhuisde hij naar Nederland voor een postdoc en sinds 2007 is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Vanaf 2016 is Méndez hoogleraar hoge-energie astrofysica bij het Kapteyn Astronomical Institute van de Faculty of Science and Engineering, RUG. Méndez ontving in 2018 ook internationale erkenning van het Committee on Space Research (COSPAR).

Jocelyn Bell Burnell Inspiration Medal

De Jocelyn Bell Burnell Inspiration Medal van de European Astronomical Society wordt uitgereikt aan astronomen waarvan hun inspanningen verder gaan dan wetenschappelijk onderzoek. Méndez is de tweede astronoom die de prijs ontvangt.

Laatst gewijzigd:05 april 2023 12:42