Onderzoek GION onderwijs/onderzoek Onderzoek Promolokaal

Maatwerk ondersteuning voor scholen en docenten: wat werkt waarvoor?

Project onder begeleiding van Michelle Helms-Lorenz (m.helms-lorenz rug.nl) & Ridwan Maulana (r.maulana rug.nl)

Welke ondersteuning past voor wie en onder welke omstandigheden? In onze regio kampen wij met onder andere lerarentekorten, de uitdaging van de ontwikkeling van differentiatie-vaardigheden, leerling motivatie en het bieden van gelijke kansen voor leerlingen met verschillende achtergronden en persoonskenmerken. Met betrekking tot lerarentekorten is bekend dat, gemiddeld genomen, hoe meer ondersteuning geboden wordt hoe meer startende leraren behouden blijven voor het beroep. Het is ook bekend dat docenten in de laatste jaren van het beroep vroegtijdig stoppen. Omdat er verschillende redenen zijn om wel of niet in het beroep te blijven, is ook gebleken dat maatregelen elkaar ook tegenwerken. Vanuit een efficientie oogpunt zijn wij op zoek naar antwoorden op de vraag welke (combinaties van) ondersteuningsmaatregelen die het realiseren van specifieke doelstellingen kunnen faciliteren en welke (combinatie van) maatregelen de realisatie van specifieke doelstellingen hinderen in bepaalde contexten. De context kan de regio zijn maar ook een andere (internationale context). Wil jij met een promotie-onderzoek bijdragen aan deze belangrijke zoektocht?

Laatst gewijzigd:05 februari 2024 13:41