Over ons Faculty of Science and Engineering Promoties

Exploring natural product biosynthetic potential in diverse microbial ecosystems

Promotie:dr. Y. (Yunhai) Yi
Wanneer:15 april 2024
Aanvang:09:00
Promotor:O.P. (Oscar P) Kuipers
Copromotor:dr. A. (Anne) de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Exploring natural product biosynthetic potential in diverse
microbial ecosystems

Natuurlijke microbiële producten in verschillende ecosystemen.

Yunhai Yi onderzocht de rijke diversiteit aan natuurlijke producten die door microben worden geproduceerd in verschillende ecosystemen.

Yi: 'Door de unieke eigenschappen van deze biologische producten te verkennen proberen we nieuwe antibiotica en andere geneesmiddelen te ontdekken en te ontwikkelen. We bestuderen onder meer de darmmicrobiota en mariene micro-organismen om inzicht te krijgen in hoe deze microben communiceren en hoe ze ons kunnen helpen bij het verbeteren van aquacultuurpraktijken.

Daarnaast kijken we naar het potentieel van lanthipeptiden, een soort eiwit, voor bio-engineeringtoepassingen. Door de genetica van deze verbindingen te bestuderen hopen we hun productie te verbeteren voor therapeutisch gebruik. Ons onderzoek draagt bij aan een beter begrip van microbiële ecosystemen en opent nieuwe wegen voor het ontwikkelen van geneesmiddelen en biotechnologische toepassingen.

Hoofdstuk 2 richt zich op de inzichten die worden geboden door darmmicrobiomen, met name in de context van het informeren van aquacultuurpraktijken. Hoofdstuk 3 onderzoekt de vergelijking van secundaire metabolieten over drie verschillende ecosystemen, met waardevolle implicaties voor de ontdekking van natuurlijke producten. Hoofdstuk 4 richt zich op het onderzoek naar de synthese van lanthipeptiden, wat direct relevant is voor bio-engineeringsinspanningen. Hoofdstuk 5 draagt bij aan het begrip van heterotroof-fototroof dynamiek en microbiële interacties binnen mariene ecosystemen door het verstrekken van nieuwe genomische gegevens, met implicaties voor biotechnologische toepassingen.'