Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Publieksacademie voor de Rechtspraak

Publieksacademie lezing 'Cybercrime: We trappen er massaal in!' 26 november 2020

Wanneer:do 26-11-2020 19:30 - 20:45
Waar:Online
publieksacademie Cybercrime

Cybercrime

Criminelen worden online steeds gehaaider. Elk jaar groeit de misdaad op het internet. Tijdens deze coronapandemie lijken de cijfers nog harder te stijgen. Op allerlei manieren verleiden criminelen ons om toegang te krijgen tot ons geld en onze spullen.

Officier van Justitie Jeroen Houwink, belast met grote cyberzaken, kent vanuit de dagelijkse opsporingspraktijk vele vormen van cybercrime. Tijdens deze, vanwege corona, speciale online editie van publieksacademie geeft hij tal van voorbeelden.

Rechter Okko Jan Bosker is als strafrechter bij de Rechtbank Noord-Nederland belast met cybercrime-zaken. Hij vertelt alles over hoe rechters de digitale bewijsstukken beoordelen en welke straffen de verdachten boven het hoofd hangen.

De publieksacademie wordt gepresenteerd door Renate Winkel, verslaggever van DVHN.

Live online

Deze aflevering van de publieksacademie is in verband met de coronamaatregelen voor iedereen thuis live te volgen opDVHN.nl. Aansluitend is de uitzending ook terug te kijken.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak

Met laagdrempelige lezingen komt de Publieksacademie voor de Rechtspraak tegemoet aan de grote belangstelling voor de rechtspraak. Deskundigen zoals rechters, officieren van justitie en hoogleraren vertellen over thema’s in het recht waar veel mensen mee te maken krijgen.

De Publieksacademie voor de Rechtspraak is een samenwerking tussen de Rechtbank Noord-Nederland, de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen, het Openbaar Ministerie/Arrondissementsparket Noord-Nederland en het Dagblad van het Noorden. De lezingen zijn geschikt voor een breed publiek. Kennis over het recht is niet nodig om te lezingen te kunnen volgen.