Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lorenzo Squintani en Ming Cao wetenschappelijk directeur Schools

06 april 2022

Het College van Bestuur heeft twee wetenschappelijke directeuren benoemd voor de nieuw opgerichte Schools. Lorenzo Squintani is aangesteld als directeur van de Wubbo Ockels School, die zich toespitst op energietransitie en klimaatverandering. Ming Cao is benoemd tot directeur van de Jantina Tammes School, het interdisciplinaire platform gericht op digitale innovatie, kunstmatige intelligentie en technologische vooruitgang.

De Schools komen voort uit het Strategisch Plan ‘Making Connections’ en zijn een belangrijk nieuw instrument voor de interactie met en de bijdrage aan de samenleving. De Schools creëren ontmoetingsplaatsen voor de verschillende academische disciplines om samen onderzoeksprojecten uit te voeren, onderwijs te geven, en een dialoog met en over de maatschappij in het algemeen te vergemakkelijken. Zij bouwen voort op bestaande aandachtsgebieden in onze universiteit (energie, gezond ouder worden, duurzame samenleving) en op recente interfacultaire samenwerkingsverbanden.

Interdisciplinaire samenwerking

‘Mijn voornaamste doel is een omgeving te creëren waar collega’s en studenten uit verschillende disciplines elkaar ontmoeten om nieuwe samenwerkingen te ontwikkelen op het gebied van de energietransitie en klimaatverandering’, zegt Squintani, hoogleraar Energierecht, over de nieuwe Wubbo Ockels Schools.

Ook Cao, hoogleraar Netwerken en Robots, kijkt uit naar het stimuleren van interdisciplinaire samenwerking. ‘De Jantina Tammes School brengt alle belanghebbenden van de opkomende digitale maatschappij samen om optimaal te profiteren van en verantwoord bij te dragen aan digitalisering, digitale technologie en kunstmatige intelligentie. We bereiden onze studenten, medewerkers en partners voor op een veelbelovende maar uitdagende digitale toekomst.’

In totaal vier Schools

Naast de Wubbo Ockels School en de Jantina Tammes School kent de RUG de Aletta Jacobs School, gericht op gezond ouder worden en volksgezondheid, werken aan een gezonde samenleving, en de Rudolf Agricola School, toegespitst op bestuur, politiek en duurzame processen. Jochen Mierau is (tot september) de wetenschappelijke directeur van de Aletta Jacobs School. Kees van Veen is de wetenschappelijke directeur van de Rudolf Agricola School.

prof. dr. mr. Lorenzo Squintani
prof. dr. ir. Ming Cao