About us Faculty of Law Education Practical information Voorlichting
Header image Studenten Weblog

Online studeren én besturen: 'geen seconde spijt'

Date:16 March 2021
Femke Luinstra

In september 2017 begon ik aan de studie Rechtsgeleerdheid. Al sinds kleins af aan wist ik dat ik advocaat wilde worden, en daarom ben ik ook zonder twijfel en met volle moed aan deze studie begonnen. In dezelfde maand heb ik gesolliciteerd voor een commissie bij de JFV Groningen. Een mooie kans om mijn nieuwe studiegenoten te leren kennen.

Als eerstejaars werd ik volledig opgenomen in deze studievereniging en na verloop van tijd wist ik het zeker, hier wil ik nog een aantal jaar blijven. Nadat ik verschillende commissies heb gedaan en vele vrienden heb gemaakt stond ik voor de keuze of ik wilde solliciteren voor een bestuursjaar. Een jaar lang met 5 anderen aan het roer staan van een vereniging met bijna 3000 leden. Ontzettend spannend, maar een enorme uitdaging. Ik besloot te gaan solliciteren.

Eind februari 2020 was het dan zo ver. Ik werd gekozen als Commissaris Studiefaciliteiten van het 113e Kandidaatsbestuur van de JFV Groningen. Naast dat ik mezelf graag wilde ontwikkelen op het gebied van evenementen organiseren en verantwoording hebben, had ik vooral zin om nieuwe mensen te leren kennen. Hier stond een bestuursjaar namelijk om bekend.

Nog geen maand later begon het coronavirus zich in Nederland te verspreiden en ging alles op slot, ook wel de ‘intelligente lockdown’ genoemd. De leden van de vereniging leren kennen, borrels organiseren, een reis naar Brussel neerzetten, maar ook grote evenementen als het Groninger Juristen Congres, de Bedrijven- en Instellingendag en het Eerstejaarssymposium konden fysiek geen doorgang vinden. Mijn bestuursjaar kreeg plotseling een digitale invulling.

Het organiseren van een online evenement vergt creativiteit, flexibiliteit, maar vooral ook doorzettingsvermogen. In het begin voelde het als een tegenslag als een activiteit fysiek niet kon doorgaan. Het leek me zo interessant om nieuwe studenten te ontmoeten, om te leren hoe je een evenement met sprekers of belangrijke kantoren moet neerzetten. Toch kon ik samen met mijn bestuursgenoten snel de knop om zetten en haal ik nu enorm veel energie uit geslaagde online activiteiten.

Op woensdag 24 februari heb ik in samenwerking met de Faculteit en de Eerstejaarscommissie het Eerstejaarssymposium georganiseerd. Een evenement waar eerstejaarsstudenten worden geholpen bij het maken van de juiste studierichting keuze. Dit evenement heeft geheel digitaal plaatsgevonden. Voor de organisatie is er veel gebrainstormd en zijn er verschillende draaiboeken uitgewerkt. Het doel van het evenement is hetgeen dat centraal staat. Hoe het evenement voorgaande jaren heeft plaatsgevonden hebben we moeten loslaten, we gaven het een geheel nieuwe invulling. In plaats van een plenair gedeelte in een volle collegezaal in het Academiegebouw konden de studenten dit jaar de voorlichting over de richting Nederlands recht volgen via een Livestream dat werd uitgezonden via Youtube. Het digitale Eerstejaarssymposium verliep vlekkeloos. Studenten waren tevreden en zijn geholpen in het maken van hun keuze. Precies hetgeen waar ik op hoopte.

Zonder twijfel kan ik zeggen dat ik dit jaar nog meer heb geleerd dan dat ik vorig jaar februari voor ogen had. Ik ben blij dat we in een wereld leven waar we al zo ver ontwikkeld zijn op het gebied van techniek. Nieuwe mensen ontmoeten is ook mogelijk via online evenementen. Allemaal thuis achter je laptop naar hetzelfde kijken zorgt toch voor saamhorigheid. Een geslaagd, online evenement dat haar doel heeft bereikt geeft mij dan ook een voldaan gevoel. Ondanks dat mijn bestuursjaar een andere invulling heeft gekregen dan gebruikelijk, heb ik nog geen seconde spijt gehad.

Femke Luinstra