Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Bachelor Eerstejaars in Leeuwarden

Ervaringen

Année Spijkervet, tweedejaars rechten

'De studie Rechten was niet mijn eerste keuze. De studie leek me zo massaal, het leek wel of iedereen rechten studeert. Maar uit een studiekeuzetest kwam deze studie toch voor mij "uit de bus". Via mijn school kwam ik erachter dat je de eerstejaars Rechten ook in Leeuwarden kon volgen. Dit kwam mij heel goed uit; ik zou dan nog een jaar thuis kunnen blijven wonen en me volledig op de studie kunnen storten.

Wat ik erg positief vind van het studeren in Leeuwarden is het goede, leuke contact met de docenten; je bent voor hen geen nummer.

Het enige dat je in Leeuwarden misschien als een gemis kunt ervaren is het studentenleven, dat je hier in mindere mate hebt dan in Groningen. Daar staat dan wel weer tegenover dat de groep eerstejaars hecht is.

Ik heb meegewerkt aan de voorlichtingsdagen op de Vestiging, dit kan ik je aanraden. In Groningen, waar ik nu verder ga studeren, wil ik ook zeker weer mee gaan doen met dergelijke activiteiten.'

Jaap van de Velden, derdejaars rechten

'Op de middelbare school wist ik zeker dat ik Rechten wilde studeren. Die keuze was dus snel gemaakt. Daarnaast wilde ik nog een jaar intensief op een hoog niveau sporten. Het kwam mij dus erg goed uit dat de Faculteit Rechtsgeleerdheid een vestiging heeft in Leeuwarden. Ik was erg benieuwd naar de sfeer, het onderwijs en de gang van zaken bij de Vestiging en heb me ingeschreven voor een dag "op proef studeren". Het was een leuke, informatieve dag waarna ik ook de keuze voor de Vestiging Friesland had gemaakt.

Het eerste jaar in Leeuwarden is mij goed bevallen. Er is maar één verschil met Groningen en dat is de grootte van de groep eerstejaars.

Ik heb inmiddels twee jaar van de studie achter de rug en kan met recht zeggen dat Rechten studeren een hele goede keuze kan zijn. Je moet bereid zijn om te werken maar als de studie je ligt dan lijkt het vanzelf te gaan. Je werkt erg praktijkgericht en de kennis die je opdoet is direct toe te passen op dagelijkse zaken, heel handig!'

Laatst gewijzigd:18 december 2023 13:17