Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Archief Amsterdamse Notarissen op UNESCO Memory of the World Register

01 november 2017

Het archief van de Amsterdamse Notarissen is op de UNESCO Memory of the World Register geplaatst. Hiermee zijn de notariële akten ook voor de buitenwereld bestempeld als van 'world significance and outstanding universal value'.

Het Archief van de Amsterdamse Notarissen verkeert hiermee in het goede gezelschap van onder meer de Nederlandse inschrijvingen van de Westerborkfilms, de dagboeken van Anne Frank, het Utrechts Psalter en de archieven van de VOC en WIC.

Het Memory of the World Register bevat nu 427 documenten en collecties uit alle windstreken, van steen en perkament tot audiovisueel materiaal.

Prof. Leon Verstappen, hoogleraar privaatrecht, in het bijzonder notarieel recht, Faculteit Rechtsgeleerdheid, is samen met Russell Shorto en Lex Heerma van Voss ambassadeur voor deze nominatie.

Over de Amsterdamse Akten

In de donkere depots van het Stadsarchief Amsterdam ligt het kilometerslange archief van de Amsterdamse Notarissen 1578-1915. Diep verstopt in de tienduizenden dikke boeken en bundels bevinden zich vele miljoenen akten met daarin grotendeels onbekende details over Amsterdammers en hun internationale netwerken.

De akten bevatten gegevens over bekende en onbekende Amsterdammers en passanten, (internationale) handel, scheepvaart, slavernij, persoonlijk bezit en erfenissen, maar ook ooggetuigenverslagen van ontberingen op zee, ordinaire burenruzies of knokpartijen in herbergen en illegale speelhuizen. Om deze schatten op te kunnen diepen is nog veel werk te verzetten.

Prof. Verstappen: ‘Maar in de toekomst zal het ook voor wetenschappers van de RUG mogelijk worden deze ongekend waardevolle bronnen te onderzoeken.’

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:18 januari 2024 13:47