Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Values in financial regulation

a philosophical perspective on a regulatory regime
Promotie:Dhr. J.P. (Jan) Broekhuizen
Wanneer:09 juni 2022
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. P.C. (Pauline) Westerman, O.O. (Olha) Cherednychenko, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Values in financial regulation

Values in financial regulation – een juridisch-filosofische reflectie

Klimaatverandering heeft de afgelopen jaren een centrale plaats ingenomen als een maatschappelijke uitdaging waar ook de financiële sector op moet reageren. Wapenproductie en -handel, mensen die op de vlucht zijn voor armoede, honger, vervolging en andere vernederingen zijn andere voorbeelden van tragedies die morele en ethische uitdagingen en vragen oproepen, waaronder de vraag wat een op waarden gebaseerde regulering van de financiële instellingen die er direct of indirect bij betrokken zijn, zou kunnen of moeten inhouden. Ook de reguleringstheorie en -praktijk wordt uitgedaagd om de focus te verbreden naar buiten de grenzen van het recht in strikte zin: van de uitvoering van beleid naar een reflectie op de waarden die worden uitgedrukt of nagestreefd.

Zeker nu een maatschappelijk discours over waarden steeds directer beroep doet op financiële regulering voor actie, of deze nu gehuld is in publiekrechtelijke of privaatrechtelijke middelen, is het opmerkelijk te noemen dat reflecties op de plaats van financiële regulering “als regulering” in een bredere maatschappelijk dialoog over waarden, niet vaak worden gevonden. De transformaties in het financieelrechtelijke regime van basale concepten zoals autonomie, zorg en vertrouwen worden ook niet vaak besproken.

In dit proefschrift biedt Jan Broekhuizen dergelijke reflecties door de contouren van gereguleerde vormen van zorg in het financieelrechtelijke regime te traceren, de presentatie van vertrouwen in dit regime te problematiseren en het moralisme te bespreken dat impliciet is in het idee dat autonomie kan worden gereguleerd. Het onderliggende idee van dit onderzoek is dat dit belangrijk en nodig is, zowel om het evoluerende regulatoire discours dat dergelijke concepten gebruikt beter te begrijpen en om de problematische aard te laten zien van een discours dat ze zonder kritiek zou gebruiken.